Negentiende-eeuwse passionele misdrijven
Beelden en werkelijkheid
Jorre Biesmans
Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Letteren en
Wijsbegeerte,
voor het behalen van de graad van
Licentiaat in de Geschiedenis.
Academiejaar: 2000-2001
Universiteit Gent
Promotor: Prof. Dr. G. Deneckere
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
HOOFDSTUK I : INLEIDING
I.1) HET STEREOTIEP PASSIONEEL MISDRIJF
I.2) PROBLEEMSTELLING
I.2.1) CENTRALE ONDERZOEKSVRAAG
I.2.2) INHOUD
I.3) WERKWIJZE : OVERZICHT VAN DE BRONNEN
I.3.1) ARCHIEVEN
I.3.2) LITERATUUR
I.3.3) HET JURIDISCH ONDERZOEK
I.4) ENKELE METHODOLOGISCHE BEMERKINGEN
HOOFDSTUK II : PASSIE EN NORM
II.1) INLEIDING
II.2) HET ONTSTAAN VAN EEN NORM. CASUS : EMOTIONELE CULTUUR
II.3) CRIMINEEL GEDRAG
II.3.1) HET PROCES CAN CRIMINALISERING
II.3.2) HET DENKEN OVER CRIMINALITEIT EN HAAR INVLOED OP HET STRAFRECHT
De Klassieke School
De Positivistische School
De Franse School
Invloed op het Strafrecht en de juridische praktijk
HOOFDSTUK III : 19DE-EEUWSE PASSIONELE MISDRIJVEN
III.1) SOORTEN PASSIONELE MISDRIJVEN
III.2) PASSIONEEL DRAMA NA VERLATEN
III.2.1) REDEN TOT VERLATEN
III.2.2) REACTIES VAN DE MAN
III.2.3) REDENEN VOOR HET PASSIONELE MISDRIJF
III.3) MISHANDELINGEN MET DE DOOD ALS GEVOLG
III.4) PASSIONEEL DRAMA DOOR PROVOCATIE
III.5) UTILITEITSMOORD
III.5.1) STELLINGEN UIT DE LITERATUUR
III.5.2) DE BUITENECHTELIJKE RELATIE : GEEN VERBORGEN FEIT
III.5.3) UTILITEITSMOORD : MISDAAD BEGAAN UIT PASSIE?
III.6) PASSIONEEL DRAMA NA AFWIJZING
III.7) PASSIONEEL DRAMA UIT JALOERSHEID
III.7.1) JALOERSHEID : INHOUD EN DEFINIËRING
III.7.2) ENKELE STELLINGEN UIT DE LITERATUUR
III.7.3) REDENEN VOOR DERGELIJK MISDRIJF
III.7.4) OTHELLO SYNDROOM
III.8) BESLUIT
HOOFDSTUK IV : De 19DE-EEUWSE WERKELIJKEHEID
IV.1) INLEIDING
IV.2) CONCRETE LEEFGEWOONTES
IV.2.1) DE LIEFDESRELATIE
IV.2.2) HET HUWELIJK
IV.2.3) DE ECHTSCHEIDING
IV.2.4) OVERSPEL
IV.2.5) HET FINANCIËLE ASPECT
IV.2.6) ALCOHOLGEBRUIK IN DE 19de EEUW
IV.2.7) BESLUIT
IV.3) HUISHOUDELIJKE RELATIES, PASSIONELE MISDRIJVEN EN REACTIES VAN DE OMGEVING
IV.3.1) PRIVE- VERSUS PUBLIEKE SFEER
IV.3.2) GEWELD EN DE REACTIES VAN DE OMGEVING
IV.3.3) SOCIALE CONTROLE
IV.3.4) RODDELS
IV.3.5) BUITENECHTELIJKE RELATIES
IV.3.6) MENAGE A TROIS
IV.3.7) BESLUIT
HOOFDSTUK V : 19DE-EEUWSE BEELDEN EN STEREOTYPEN
V.1) INLEIDING
V.2.1) ROLPATRONEN VAN DE VROUW
V.2.2) DE CRIMINELE VROUW
V.2.3) VROUWEN EN SEKSUALITEIT
V.3.1) ROLPATRONEN VAN DE MAN
V.3.2) DE CRIMINELE MAN
V.3.3) MANNEN EN SEKSUALITEIT
V.4) BESLUIT
HOOFDSTUK VI : VERSCHONING VAN DE MISDAAD
VI.1) INLEIDING
VI.2) REPRESENTATIES VAN DADER EN SLACHTOFFER IN HET HAOOST
VI.2.1) VROUWELIJKE PASSIONELE DADERS
VI.2.2) MANNELIJKE PASSIONELE DADERS
VI.2.3) SUCCES VAN DE VERSCHONINGSGRONDEN
VI.3) PASSIE ALS VERSCHONINGSGROND IN HET HAOOST
VI.3.1) ENKELE VOORBEELDEN
VI.3.2) SUCCES VAN DE VERSCHONINGSGRONDEN
VI.4) VERSCHONINGSMECHANISMEN : DE SLEUTEL TOT SUCCES
VI.5) GEVOLGEN VOOR GESCHIEDENIS VAN EMOTIES
VI.6) BESLUIT
HOOFDSTUK VII : HET PASSIONEEL DISCOURS
VII.1) INLEIDING
VII.2) DE PERS
VII.3) FICTIE
VII.4) DE WETENSCHAPPELIJKE LITERATUUR
VII.4.1) DE EERSTE FASE
VII.4.2) DE TWEEDE FASE
VII.4.3) DE DERDE FASE
VII.5) DE JURY
VII.6) BESLUIT
HOOFDSTUK VIII : BESLUIT
VIII.1) SAMENVATTING VAN DE BELANGRIJKSTE CONCLUSIES
VIII.2) HET ANTWOORD OP ONZE CENTRALE ONDERZOEKSVRAAG
home | lijst scripties | inhoud | volgende |