More paganorum.
Vroegmiddeleeuwse perceptie van heidense volkscultuur.
academiejaar 2000-2001
Scriptie voorgelegd tot het behalen van de
graad van
Licentiaat in de Geschiedenis
Universiteit Gent
Promotor: prof. dr. Ludovicus Milis
Commissarissen: prof. dr. Thérčse de Hemptinne, drs. Steven Vanderputten
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
II. De missionering en het spanningsveld tussen Christendom en heidendom.
1) Een botsing van culturen: Christenen en heidenen in Merovingisch Gallië.
2) Het kersteningsproces: het eerste contact.
3) Het kersteningsproces: acculturatie
4) Het kersteningsproces: uitdieping.
III. Een duale cultuur: leken versus clerus.
2) Het zelfbeeld van de geestelijkheid.
3) De doorsijpeling van volkscultuur in het literaire nalatenschap van de clerus.
4) Poging tot definitie van het begrip “volk”.
IV. Wat verstaan we onder “heidense relicten”?
1) De problematiek van het “Fortleben”.
2) Magie en bijgeloof: twee verwante begrippen.
3) Recuperatie van heidense overblijfsels door de Kerk?
a) concilies
b) volksrecht (leges)
c) capitularia
d) formularia
a) historiografie
b) hagiografie
c) brieven
1.3. bronnen met betrekking tot het religieuze en morele leven
a) sermoenen
b) liturgische bronnen
c) poenitentiaalboeken
VI. Categorieën van het “heidense bijgeloof
1) Het niveau van de “hogere” religie:
a) erkenning van goden
b) godendienst (idolatrie)
a) verering van natuurelementen
-de cultus van bomen, bronnen en rotsen
-het maken van kabaal bij een maansverduistering
b) geloof in bovennatuurlijke wezens
c) apotropaeische en genezende magie
d) vruchtbaarheidsriten en liefdesmagie
1) De “drijvende kracht” achter het bijgeloof: de demonen.
2) Het gefaseerde bekeringsproces: toepassing van Milis’ model.
3) Kerkelijke accaparatie: een nieuwe invulling van bestaande vormen.
4) Hoe heidens waren de Middeleeuwen?
3) bronnen met betrekking tot het religieuze en morele leven
home | lijst scripties | inhoud | volgende |