PIER PAOLO PASOLINI
Mythe als realiteit. Klassieke tragedies verfilmd.
Pascal Vandelanoitte
Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Sociale
wetenschappen,
voor het behalen van de graad van
Licentiaat in de
Communicatiewetenschappen.
Academiejaar: 1997-1998
Katholieke Universiteit Leuven
Promotor: Prof.
Dr. W. HESLING
Verslaggever: Prof. Dr. H. VAN GORP
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
Je moet naar je eigen geest terugkeren, naar zijn noodweer,
zijn noorderlichten en vuurzeeën. Genoeg nu van die vertrouwde
beschaving waarin je je onophoudelijk feliciteert met het feit dat je leeft.
Leef je werkelijk? Leer je? Doe je iets? Weer je je tot bloedens toe?
Elias Canetti
DEEL I. INLEIDING OP LEVEN EN WERK VAN PIER PAOLO PASOLINI
DEEL II: DE VERFILMING VAN KLASSIEKE TRAGEDIES
0. INLEIDING
I. EDIPO RE: OEDIPUS ALS ALTER-EGO
A. Plaats in leven en werk
B. Productie
C. Filmanalyse
I: Proloog
II. Meta-mythe
III. Tragedie
IV. Epiloog
D. Besluit
II. APPUNTI PER UN' ORESTIADE AFRICANA: EEN POLITIEKE METAFOOR
A. Plaats in leven en werk
B. Productie
C. Analyse
III. MEDEA: TUSSEN MYTHE EN REDE
A. Plaats in leven en werk
B. Productie
C. Filmanalyse
I. Eerste deel: de voorgeschiedenis
II. Tweede deel: de tragedie
D. Besluit
DEEL III. VAN KONING OEDIPUS TOT CHINATOWN
0. INLEIDING
II. PARIS, TEXAS - WIM WENDERS
III. BABETTES GAESTEBUD - GABRIEL AXEL
IV. CHINATOWN - ROMAN POLANSKI
home | lijst scripties | inhoud | volgende |