PIER PAOLO PASOLINI: Mythe als realiteit. Klassieke tragedies verfilmd. (Pascal Vandelanoitte) |
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |
Filmografie
I. Filmografie van Pier Paolo Pasolini
-Accatone (1961)
producer: Alfredo Bini
productie: Arco Film (Rome) en Cino del Luca (Rome)
script en scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Tonino Delli Colli
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Franco Citti, Franca Passut, Silvana Corsini, Adriana Asti, Adele Cambria, Paola Guida
-Mamma Roma (1962)
producer: Alfredo Bini
productie: Arco Film (Rome)
scipt en scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Tonino Delli Colli
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Anna Magnani, Ettore Garofalo, Franco Citti, Silvana Corsini, Luisa
Orioli, Maria Bernardini
-La ricotta (derde episode van RoGoPaG) (1963)
producer: Alfredo Bini
productie: Arco Film (Rome), Cineriz (Rome), Lyre Film (Parijs)
script en scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Tonino Delli Colli
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Orson Welles, Mario Cipriani, Laura Betti, Vittorio La Paglia, Maria
Bernardini, Rosanna di Rocco
-La rabbia (eerste deel) (1963)
producer: Gastone Ferranti
productie: Opus Film (Rome)
commentator en montage: Pier Paolo Pasolini
-Comizi d’amore (1964)
producer: Alfredo Bini
productie: Arco Film (Rome)
interviewer en commentator: Pier Paolo Pasolini
camera: Mario Bernardo, Tonino Delli Colle
montage: Nino Baragli
-Sopralluoghi in Palestina per il film “Il Vangelo secondo Matteo” (1964)
producer: Alfredo Bini
productie:Arco Film (Rome)
interviewer en commentator: Pier Paolo Pasolini
camera: Aldo Pennelli, Otello Martelli, Domenico Cantatore
montage: onbekende en Pier Paolo Pasolini
-Il vangelo secondo Matteo (1964)
producer: Alfredo Bini
productie: Arco Film (rome), Lux Compagnie Cinématographique de France
(Parijs)
script en scenario: Pier Paolo Pasolini, naar ‘Het Evangelie volgens Mattheüs’
camera: Tonino Delli Colli
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Enrique Iarzoqui, Margherita Caruso, Susanna Pasolini, Marcello
Morante, Mario Socrate, Renato Terra
-Uccellacci e uccellini (1966)
producer: Alfredo Bini
productie: Arco Film (Rome)
script en scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Tonino Delli Colli, Mario Bernardo
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Totò, Ninetto Davoli
-La terra vista della luna (derde episode van Le streghe) (1966)
producer: Dino De Laurentiis
productie: Dino De Laurentiis Cineamtografica (Rome), Les Productions Artistes
Associés (Parijs)
script en scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Giuseppe Rotunno
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Totò, Ninetto Davoli, Silvana Mangano, Laura Betti
-Che cosa sono le nuvole? (derde episode van Capriccio all’italiana) (1967)
producer: Dino De Laurentiis
productie: Dino De Laurentiis Cinematografica (Rome)
script en scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Tonino Delli Colli
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Ninetto Davoli, Totò, Laura Betti, Franco Franchi, Ciccio Ingrassia,
Adriana Asti, Carlo Pisacane, Francesco Leonetti
-Edipo Re (1967)
producer: Alfredo Bini
productie: Arco Film (Rome)
scenario: Pier Paolo Pasolini, naar Sophocles’ Koning Oedipus, Oedipus te Kolonnos
camera: Giuseppe Ruzzolini
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Franco Citti, Silvana Mangano, Ninetto Davoli, Julian Beck, Pier
Paolo Pasolini
-Appunti per un film sull’india (1968)
producer: Gianni Barcelloni Corte
productie: RAI
script: Pier Paolo Pasolini
camera: Federico Zanni, Roberto Nappa
montage: Jenner Menghi
-Teorema (1968)
producers: Franco Rossellini, Manolo Bolognini
productie: Aetos Film (Rome)
script en scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Giuseppe Ruzzolini
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Terence Stamp, Massimo Girotti, Silvana Mangano, Anna
Wiazemsky, Andrès José Cruz, Laira Betti, Adele Cambria
-La sequenze del fiore di carta (derde episode van Amore e rabbia) (1969)
producer: Carlo Lizzani
productie: Castoro Film (Rome), Anouchka Film (Parijs)
script: Puccio Pucci en Piero Badalassi
scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Giuseppe Ruzzolini
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Ninetto Davoli, Bernardo Bertolucci, Graziella Chiarcossi, Pier
Paolo Pasolini
-Porcile (1969)
producers: Gianni Barcelloni Corte, Gian Vittorio Baldi
productie: IDI Cinematografica (Rome), CAPAC Filmédis (Parijs)
script en scenario: Pier Paolo Pasolini
camera: Tonino Delli Colli
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Pierre Clémenti, Franco Citti, Jean-Pierre Léaud, Alberto Lionello,
Anne Wiazemsky, Margherita Lozano
-Appunti per un’Orestiade africana (1970)
producer: Gian Vittorio Baldi
productie: RAI, IDI Cinematografica (Rome)
scenario en commentator: Pier Paolo Pasolini
camera: Pier Paolo Pasolini, Giorgio Pelloni, Mario Bagnato, Emore Galeassi
-Medea (1969)
producers: Franco Rossellini en Marina Cicogna
productie: San Marco S.P.A. (Rome), Les Film Number One (Parijs), Janus Film
und Fernsehen (Frankfurt)
scenario: Pier Paolo Pasolini, op basis van Euripides’ Medea
camera: Ennio Guarnieri
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Maria Callas, Laurent Terzieff, Giuseppe Gentile, Massimo Girotti
-Il Decameron (1971)
producer: Franco Rossellini
productie: PEA (Rome), Les Productions Artistes Associés (Parijs), Artemis Film
(Berlijn)
scenario: Pier Paolo Pasolini, naar Boccacio’s Il decamerone
camera: Tonino Delli Colli
hoofdrollen: Franco Citti, Ninetto Davoli, Pier Paolo Pasolini, Jovan Jovanovitch,
Angela Luce, Silvana Mangano
-Le mura di Sana’a (1970)
productie: Franco Rossellini
scenario en commentator: Pier Paolo Pasolini
camera: Tonino Delli Colli
montage: Tatiana Casini Morigi
-Dodeci Dicembre (1972)
productie: Lotta Continua
script: Giovanni Bonfanti, Goffrede Foffi
camera: Giuseppe Pinori, Sebastianno Celeste, Enzo Tosi, Roberto Lombardi
montage: Giovanni Bonfanti, Maurizio Ponzi
-I raconti di Canterburry (1972)
producer: Alberto Grimaldi
productie: PEA (Rome)
scenario: Pier Paolo Pasolini, naar G. Chaucers The Canterburry Tales
camera: Tonino Delli Colli
montage: Nino Baragli
hoofdrollen: Hugh Griffith, laura Betti, Ninetto Davoli, Franco Citti, Josephine
Chaplin, Pier Paolo Pasolini
-Il fiore delle mille e una notte (1974)
producer: Alberto Grimaldi
productie: PEA (Rome), Les Productions Artistes Associés (Parijs)
scenario: Pier Paolo Pasolini en Dacia Maraini, naar De verhalen van 1001 nacht
camera: Giuseppe Ruzzolini
montage: Nino Baragli, Tatiana Casini Morigi
hoofdrollen: Franco Merli, Ines Pelligrini, Tesso Bouchè, Ninetto Davoli, Franco
Citti, Alberto Argentino, Francesco Paolo Governale
-Salò o Le 120 giornate di Sodoma (1975)
producer: Alberto Grimaldi
productie: PEA (Rome), Les Productions Artistes Associés (Parijs)
scenario: Pier Paolo Pasolini, naar Marquis de Sade’s De hondertwintig dagen van Sodoma
camera: Tonino Delli Colli
montage: Nino Baragli, Tatiana Casini Morigi
hoofdrollen: Paolo Bonacelli, Giorgio Cataldi, Amberto Paolo Quintevalle, Aldo
Valletti, Caterina Boratto, Elsa De Giorgi, Hélène Surgère, Sonia
Saviange
II. Filmografie deel III
-Paris, Texas (1984)
regie: Wim Wenders
producer: Don Guest
productie: Road Movies Filmproduktion (Berlijn), Argos Films (Parijs), Pro-ject
Film (München), Westdeutscher Rundfunk (Keulen), Channel 4
(Londen)
scenario: Sam Shepard
camera: Robbie Müller
montage: Peter Przygodda, Barbara von Weitershausen
hoofdrollen: Harry Dean Stanton, Natassja Kinski, Dean Stockwell, Waurore
Clément, Hunter Carson
-Stalker (1979)
regie: Andrei Tarkovsky
producer: Aleksandra Demidova
productie: Mosfilm
scenario: Andrei Tarkovsky met Arkady Strugatsky, Boris Strugatsky, gebaseerd
op hun boek “Roadside Picnic”
camera: Aleksandr Knyazhinsky
montage: Ludmila Feyganova
hoofdrollen: Aleksandr Kaidanovsky, Anatoly Solonitsin, Nikolai Grinko, Alissa
Freindlikh
-Babettes gaestebud (“Babettes Feast”) (1987)
regie: Gabriel Axel
producers: Just Betzer, Bo Christensen
productie: Panorama Film International, Nordisk Film
scenario: Gabriel Axel naar de roman van Karen Blinxen
camera: Henning Kristiansen
montage: Finn Henriksen
hoofdrollen: Stéphane Audran, Jean-Philippe Lafont, Birgitte Federspiel, Bodil
Kjer
-Chinatown (1974)
regie: Roman Polanski
producer: Robert Evans
productie: Paramount
scenario: Robert Towne
camera: John A. Alonzo
montage: Sam O'Steen
hoofdrollen:Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez, Darrell
Zwerling, Diane Ladd, John Hillerman
I. Literatuur over Pasolini en film
xxx, “Appunti per un Orestiade africana”, in Variety, 21-1-81 ;
AMENGUAL B., “Quand le mythe console de l'histoire: Oedipe Roi”, in Etudes Cinématographiques, nr. 109-111, 1976, pp. 74-103 ;
ARISTARCO G., “Jung et De Seta, Freud et Pasolini”, in Cinéma, avril 1969, pp. 93-104;
BACCONIER F., “Médée”, in Téléciné, mars 1970 ;
BERGALA A. & J. NARBONI, “Pasolini cinéaste”, in Cahiers du cinéma (hors série), Paris, Editions de l’Etoile, 1981 ;
BEYLIE C., “Oedipe Roi, Théorème: Le mythe, c’est l’ homme même”, in Cinéma, mai 1969, pp. 110-116 ;
BEYLIE C., “Cinéma dell' Arte: sur trois films de Pier Paolo Pasolini”, in Cinéma, mai 1970, pp. 62-73 ;
BLOEM R., "Bespreking van Medea", in Skoop, april 1970, p. 65 ;
BORDWELL D., Narration in the Fiction Film, London, Methuen, 1985 ;
BORDWELL D. & K.THOMPSON, Film Art, an introduction, New York, Mc Graw-Hill, 19934 (1986) ;
BORY J.-L., “La leçon du Centaure”, in Le Nouvel Observateur, 26-2-1970, p. 50 ;
BOYER A.M., Pier Paolo Pasolini, qui êtes-vous?, Lyon, La Manufacture, 1987 ;
BRUNETTA G., "Entretien avec Pier Paolo Pasolini", in Cahiers du Cinéma, mars 1969, pp. 13-15 ;
CARASCO R., “Médée et la double vision”, in xxx, Pasolini (Revue d’esthétique 3), Toulouse, Privat, 1982, pp. 65-74 ;
CHAPIER H., "Oedipe Roi, le premier poème tragique du cinéma moderne”, in Combat, 10-10-1968, p. 13;
CHAPIER H., “Médée de Pier Paolo Pasolini”, in Combat, 30-10-1970, p. 1 ;
COOK D., A History of Narrative Film, London, W.W. Norton, 19963 (1981);
COVIN M., “Médée, la violence et le symbole”, in xxx, Pasolini (Revue d’esthétique 3), Toulouse, Privat, 1982, pp. 59-64 ;
DE BARONCELLI J., “Médée de Pier Paolo Pasolini”, in Le Monde, 31-1-1970 ;
DE BLEECKERE S., “Het poëtisch realisme van Pasolini” in Film en Televisie, oktober 1994, pp. 38-40 ;
DELEUZE G., Cinema 1: the movement-image, Minnesota, University Press, 1986 ;
DELEUZE G., Cinema 2: the time-image, Minnesota, University Press, 1989 ;
DENISSEN F., "Het poëtisch realisme van Pasolini", in Film en Televisie, oktober 1994, pp. 38-40 ;
DUFLOT J., Les dernières paroles d’un impie, Paris, Belfond, 1981 ;
DURGNAT R., “Pasolini: Equivocations of the Androgyne”, in DURGNAT R., Sexual Alienations in the Cinema, London, Studio Vista, 1972, pp. 209-242 ;
DUYNSLAEGHER P., “De Griekse mythe volgens Pasolini”, in Knack, 6-8-1975, p. 8 ;
ELLEY D., “Medea”, in Films and Filming, July 1975, p. 45 ;
FALDINI F. & G. FOFI, Lichter der Vorstädte: Pier Paolo Pasolini - die abenteuerliche Geschichte seiner Filme, Hofheim, Wolke, 1986 ;
FIESCHI J., “Pier Paolo Pasolini: Edipo Re” in Cahiers du Cinéma, nov. 1967, pp. 12-16;
GEARING N., “Medea”, in Monthly Film Bulletin, June 1975, p. 142;
GERARD F.S., Pasolini ou le mythe de la barbarie, Bruxelles, ULB, 1981 ;
GERVAIS G., “Orestie africaine”, in Jeune cinéma, juillet 1976, pp. 15-16 ;
GERVAIS M., Pier Paolo Pasolini, Paris, Editions Seghers, 1973 ;
GORDON R., Pasolini, Forms of Subjectivity, Oxford, University Press, 1995 ;
GREENE N., Pier Paolo Pasolini, Cinema as Heresy, Princeton, University Press, 1990;
GREVE H., “Edipo Re - Bett der Gewalt”, in Filmkritik, Juli 1969, pp. 424-426 ;
HESLING W., Audiovisuele Communicatie, Leuven, s.n., 1986 ;
HOLTHOF M., “De wereld op zijn kop”, in Pier Paolo Pasolini (bijlage bij Andere Sinema maart-april 1986), pp. 14-19 ;
JOUBERT-LAURENCIN H., Pasolini, portrait du poète en cinéaste, Paris, Cahiers du Cinéma, 1995 ;
JUNGHEINRICH H.-K., “Überhöhung und Zurücknahme: Musik in den Filmen Pasolinis”, in xxx, Pier Paolo Pasolini, München, Carl Hansen Verlag, 1977 ;
KLIMKE C., Kraft der Vergangenheit - zu den Motiven der Filme von Pier Paolo Pasolini, Frankfurt, Fischer, 1987 ;
MAURIAC C., “Pier Paolo Pasolini, sourcier et sorcier”, in Le Figaro Littéraire,9-2-1970;
NARBONI J., “Rencontre avec Pier Paolo Pasolini” in: Cahiers du Cinéma, juillet 1967, p.31 ;
NELISSEN I., “Medea”, in Film en Televisie, december 1970, pp. 10-11 ;
NOGUEZ D., “L’Oedipe de Pasolini”, in Ça cinéma, octobre 1973, pp. 98-107 ;
NOWELL-SMITH G., “Pasolinis Originality”, in WILLEMEN P. (ed.), Pier Paolo Pasolini, London, British Film Institute, 1977, pp. 4-20 ;
NOWELL-SMITH G., “Pasolini dans le cinéma”, in MACCIOCHI M.-A., Pasolini, Paris, Grasset, 1979 ;
PASOLINI P.P., Oedipus Rex, London, Lorrimer, 1971 ;
PASOLINI P.P., Medea, Milan, Garzanti, 1970 ;
PREDAL R., “L’inspiration mythique chez Pasolini” in: Cinéma, sept. 1974 ;
PURDON N., “Pasolini: The Film of Alienation”, in WILLEMEN P. (ed.), Pier Paolo Pasolini, London, British Film Institute, 1977, pp. 43-54 ;
RANVAUD D., "De-Liberate Evil", in WILLEMEN P. (ed.), Pier Paolo Pasolini, London, British Film Institute, 1977, pp. 21-37 ;
RENAUD T., "La Tragédie selon Pasolini: Médée", in Lettres Françaises, 4-2-1970 ;
SCHAUB M. & W. KNORR, “Pasolinis ‘Medea’: platt oder tief?”, in Fernsehen und Film, Oktober 1970, pp.22-23 ;
SCHÜTTE W., “Kommentierte Filmographie”, in xxx, Pier Paolo Pasolini, München, Carl Hansen Verlag, 1977 ;
SCHWARTZ B.D., Pasolini Requiem, Amsterdam, Meulenhoff 1992 ;
SCHWEITZER O., Pier Paolo Pasolini, Hamburg, Rowohlt Reinbek, 1986 ;
SICILIANO E., Pasolini, Leben und Werk, Berlin, Beltz Quadriga, 1994 ;
SICLIER J., "Un cinéaste enragé: la mort de Pasolini", in Le Monde, 4-11-1975, p. 1 ;
SNYDER S., Pier Paolo Pasolini, Boston, Twayne Publishers, 1980 ;
STACK O., Pasolini on Pasolini (interviews with Oswald Stack), London, Thames and Hudson, 1969 ;
TOURNES A., "Médée, notre contemporaine", in Jeune Cinéma, mars 1970, pp. 16-18 ;
TOURNES A. & R. ROUCQUETTE, "Entretien avec Pasolini", in Jeune Cinéma, mars 1970, pp. 18-20 ;
TREMOIS C.-M., “Carnet de notes pour une Orestie africaine”, in Télérama, 3-11-1976, p. 87 ;
VAN IEPEREN A., "Maria Callas over film en Medea", in Skoop, april 1970, pp. 64-65 ;
von MENGERSHAUSEN J., “Vom Mythos eines Dichters: Pier Paolo Pasolini ‘Edipo Re’”, in Film, August 1969, p. 34 ;
WAGEMAKER J., “Medea is geen moeilijke film”, in Elsevier, 2-10-1971, p. 117 ;
WALLER L., "Magie en materialisme in Medea", in NRC Handelsblad, 24-9-1971 ;
WHITE R.J., “Myth and Mise-en-Scène: Pasolini’s Edipo Re” in: Film and Literature Quarterly, winter 1977, pp. 30-37 ;
WILLEMEN P. (ed.), Pier Paolo Pasolini, London, British Film Institute, 1977.
II. Literatuur over klassieke tragedies
AISCHYLOS, Oresteia (vertaald door G. Koolschijn), Amsterdam, Athenaeum, 1995 ;
AHL F., Sophocles’ Oedipus: Evidence and Self-Conviction, Ithaca, Cornell University Press, 1991 ;
BARTELINK G., Klassieke letterkunde, Utrecht, Atrium, 1993 ;
CAMPBELL J., De held met de duizend gezichten, Amsterdam, Contact, 1990 ;
DODDS E., "On Misunderstanding the Oedipus Rex", in O' BRIEN M. (ed.), Twentieth Century Interpretations of Oedipus Rex, New Jersey, Prentice-Hall, 1968, pp. 17-29 ;
EDMUNDS L., Oedipus. The Ancient Legend and Its Later Analogues, London, John Hopkins University Press, 1985;
EURIPIDES, Medea (vertaald door J. Boonen), Leuven, Acco, 1989 ;
FINLEY M. I., The Ancient Greeks, london, Penguin, 19915 (1963) ;
JOHNSTON S. I., “Introduction”, in CLAUSS J.J. & S.I. JOHNSTON (eds.), Medea: Essays on Medea in Myth, Literature, Philosophy and Art, Princeton, University Press, 1997, pp. 3-17 ;
MAC KINNON K., Greek Tragedy into Film, London, Croom Helm, 1986 ;
McDONALD M., Medea as Politician and Diva, in CLAUSS J.J. & S.I. JOHNSTON (eds.), Medea: Essays on Medea in Myth, Literature, Philosophy and Art, Princeton, University Press, 1997, pp. 297-323;
MICHIELS D., “Aischylos, Sofocles en Euripides, 25 eeuwen later van amfitheater naar bioscoop: filmvisies op de klassieke tragedie”, in Kleio, juni 1984, pp. 55-61 ;
MOORMANN E. & W. UITTERHOEVE, Van Achilleus tot Zeus: de klassieke mythologie in de kunst, Nijmegen, SUN, 1987 ;
SEGAL C., Tragedy and Civilization. An Interpretation of Sophocles, Cambridge, University Press, 1981;
SEGAL C., Interpreting Greek Tragedy, Ithaca, Cornell University Press, 1986 ;
SEGAL C., “Time, Theater and Knowledge in the Tragedy of Oedipus”, in xxx, Edipo. Il teatro greco e la cultura europea, Roma, Edizione dell’ Ateneo, 1986, pp. 459-484 ;
SOLOMON J., The Ancient World in the Cinema, London, Thomas Yoseloff Ltd., 1978;
SOPHOCLES, Oidipoes, tiran van Thebe (vertaald door J. Boonen), Leuven, Acco, 19918 (1972);
SOPHOCLES, Oidipoes te Kolonos (vertaald door J. Boonen), Leuven, Acco, 1985 ;
TITS J., Euripides’ Medea in confrontatie met de verfilmingen: ‘Medea’ (Pasolini) en ‘Dream of Passion’ (Dassin) - eindverhandeling, Leuven, s.n., 1985 ;
van ERP TAALMAN KIP A.M., Bokkenzang - over Griekse tragedies, Amsterdam, Athenaeum, 1997 ;
VERNANT J.P. & P. VIDAL-NACQUET, Oedipe et ses mythen, Paris, Editions La Découverte, 1986 ;
VERRETH H., De oudheid in de film, Leuven, s.n., 1995 .
III. Literatuur over deel III en diversen
GAMEL M.-K., “An Ameriacan Tragedy: Chinatown”, in WINKLER M.M., Classics and Cinema, London, Associated University Presses, 1991, pp. 209-231;
GERSTENKORN J. & S. STRUDEL, “Stalker: La Quête et la Foi ou le dernier souffle de l’esprit”, in Etudes Cinématographiques, nr. 135-138, 1983, pp. 75-104 ;
GREEN P., “The Nostalgia of the Stalker”, in Sight and Sound, winter 1984-1985, pp. 50-54;
HEANEY S., uit “De genoegdoening van de poëzie”, in Standaard der Letteren, 9-10-1997, p. 8 ;
HERTMANS S., Fuga's en pimpelmezen - over actualiteit, kunst en kritiek, Amsterdam, Meulenhoff, 1995 ;
HOMEROS, Odyssee (vertaald door H.J. De Roy van Zuydewijn), Amsterdam, De Arbeiderspers, 1992 ;
LE FANU M., The Cinema of Andrei Tarkovsky, London, British Film Institute, 1987 ;
PAGLIA C., Het seksuele masker - kunst, seksualteit en decadentie in de westerse beschaving, Amsterdam, Prometheus, 1992 ;
PAGLIA C., Seks, kunst en Amerikaanse cultuur, Amsterdam, Prometheus, 1992 ;
PANGON G., “Stalker: Un film du doute sous le signe de la Trinité”, in Etudes Cinematographiques, nr. 135-138, 1983, pp. 105-112 ;
PASOLINI P. P., De as van Gramsci, Amsterdam, Meulenhoff, 1989 ;
PAVESE C., Leven als ambacht - dagboek 1935-1950, Amsterdam, De Bezige Bij, 19955 (1980) ;
PLATO, Kritias (Verzameld Werk deel 4) (vertaald door X. De Win), Amsterdam, Driehoek, 1986 ;
SANCHEZ F., “Errance et communication: Paris, Texas”, in Etudes Cinématographiques, nr. 159-164, 1989, pp. 159-180 ;
SNOEK P., Verzamelde gedichten, Antwerpen, Manteau, 1982 ;
TARKOVSKY A., Die versiegelte Zeit, Frankfurt, Ullstein, 1984 ;
TARKOSKY A., “Eloge de l' homme faible”, in Cahiers du Cinéma, février 1987, p. 40.
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |