Vrouwen uit Izegem getroffen door de repressie
na de Tweede Wereldoorlog.
Een case-study in genderperspectief.
Hilde Timmerman
Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Letteren en
Wijsbegeerte,
voor het behalen van de graad van
Licentiaat in de Geschiedenis.
Academiejaar: 1999-2000
Universiteit Gent
Promotor: Prof. Dr. G. Deneckere
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
I. ‘ONGEWETEN’ EN ‘ONVERWERKT’ VERLEDEN
I.1. Inleiding
I.2. Motivatie
I.3. Probleemstelling
I.4. Indeling
I.5. Methode
I.5.1. Literatuur
I.5.2. Bronnen
II. GESCHIEDENIS: SCHRIJVEN OF HERSCHRIJVEN?
III. GESCHIEDENIS VAN …: VROUWEN OF MANNEN?
III.1. Het wikken en wegen van en door vrouwengeschiedenis
III.1.1. Van vrouwen in geschiedenis naar gender in geschiedenis
III.1.1.1. Drie maten om het verleden te wegen
III.1.1.2. Verkenning van het vrouwelijk historiografisch verleden in België
III.1.1.2.1. Jaren 1970: Reconstructies van de Belgische vrouwenactie
III.1.1.2.2. Jaren 1980: Verkenning van het vrouwenverleden
III.1.1.2.3. Jaren 1990: Engagement en verdieping
III.1.1.2.4. Een nieuwe eeuw: een nieuw geluid?
III.1.1.3. Vrouwengeschiedenis en de ‘gevestigde’ geschiedwetenschap: een mooi (droom) huwelijk?
III.1.1.3.1. Waar het schoentje wringt…
III.1.1.3.2. Verklaringen voor de scheeftrekking in de geschiedenis
III.1.1.3.3. Op zoek naar een recept…
III.1.2. Het genderconcept als ideaal recept (?)
III.1.2.1. Over debatten gesproken…
III.1.2.2. Gender versus sekse
III.1.2.2.1. Definitie van gender
III.1.2.2.2. Het debat: gender versus sekse
III.1.2.2.3. Theorieën binnen de genderstudies
III.1.2.3. Gender: een belangrijk of het belangrijkste concept?
III.1.3. Een verhandeling samengesteld volgens gender- voorschrift
III.2. Vrouwen en oorlog: een toepassing van gender in de geschiedenis als aanloop
III.2.1. Een verkenning…
III.2.2. Het dader – slachtofferschap van vrouwen in oorlogssituaties
III.2.2.1. De ‘historikerinnenstreit’
III.3. Vrouwen en repressie: gender als toetssteen voor enkele historische werken
III.3.1. Verschillende benaderingen in de Belgische werken en bronnen
III.3.1.1. Literatuur
III.3.1.2. Bronnen
III.3.2. De ‘cultureel antropologische’ invalshoek in de Franse literatuur
IV. REPRESSIE: ONDERDRUKKING OF BESTRAFFING?
IV.1. Repressie: What’s in a name?
IV.1.1. Algemeen
IV.1.2. De literatuur op een sorteerband
IV.2. Repressie in België
IV.2.1. Inleiding
IV.2.2. Repressie: een fenomeen met zes of zeven gezichten?
IV.2.3. Verloop van de repressie
IV.2.4. Amnestie: het einde van een lang verhaal?
IV.2.5. Een eerste halte in de zoektocht naar de wortels van een ‘onverwerkt verleden’
IV.3. Repressie in Izegem:
IV.3.1. Wat vooraf gaat…
Inleiding
IV.3.1.1. Identiteitskaart van Izegem
IV.3.1.2. Izegem tijdens het Interbellum: 1918-1940
IV.3.2.1.1. Politiek
Vlaamse beweging
IV.3.1.2.2. Sociaal – economisch
IV.3.1.2.3. Cultureel
IV.3.1.3. Izegem tijdens de Tweede Wereldoorlog: 1940-1944
IV.3.1.3.1. Politiek
Verloop oorlog
Bestuurlijke organisatie
Collaboratie en verzet
IV.3.1.3.2. Sociaal-economisch
IV.3.1.3.3. Cultureel
Besluit
IV.3.2. Repressie in Izegem: 1944 tot 1952
IV.3.2.1. De lang verwachte bevrijding
IV.3.2.2. De repressie van het eerste uur
IV.3.2.2.1. Plunderingen, vernielingen en pesterijen
IV.3.2.2.2. Interneringen
IV.3.2.3. Andere gezichten van de repressie in Izegem
IV.3.2.3.1. Zuivering van particuliere organisaties
IV.3.2.3.2. Schoonmaak in politiek en ambtenarij
IV.3.2.3.3. Militaire rechtbanken
IV.3.2.3.4. Burgerlijke epuratie
IV.3.2.3.5. Bewijs van Burgertrouw
IV.3.2.4. De (bestuurlijke) draad van voor de oorlog wordt weer opgepikt
Besluit
V. VROUWEN UIT IZEGEM GETROFFEN DOOR DE REPRESSIE NA DE TWEEDE WERELDOORLOG: WAAR OF NIET WAAR?
Inleiding
V.1. Mondeling en mondeling is twee
V.1.1. Methodologische wenken uit de (feministische) literatuur
V.1.1.1. Het interview: een constructie van taal, communicatie en interpretatie
V.1.1.2. Wat is zo speciaal aan vrouwen?
V.1.1.3. Kritiek
V.1.2. Herinnering, identiteit en mythevorming
V.2. Twaalf verhalen van vrouwen…
V.2.1. De context van de repressie: van narratieve structuren naar socio-symbolische informatie
V.2.2. Hoe de repressie vorm en inhoud geeft aan een (levens)verhaal
V.2.2.1. Verschillende vertelstijlen
V.2.2.2. Twaalf keer dezelfde of twaalf keer een verschillede inhoud?
V.2.2.3. Randfenomenen
V.2.2.4. Een onverwerkt verleden?
Besluit
VI. CONCLUSIE: EINDE OF BEGIN?
BIJLAGEN (pdf 280 kb)
home | lijst scripties | inhoud | volgende |