Griekse publieke baden
Chronologische ontwikkeling, typologie en functie
Katrien Luts
Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Letteren en
Wijsbegeerte,
voor het behalen van de graad van
Licentiaat in de Archeologie.
Academiejaar: 2005-2006
Katholieke Universiteit Leuven
Promotor: Prof. Dr. Marc Waelkens
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
1. Inleiding
1.1 Voorwoord
1.2 Antieke bronnen
1.2.1 Literaire bronnen
1.2.2 Iconografische bronnen
1.3 Reiniging met water bij de Grieken
1.3.1 In het dagelijkse leven
1.3.2 In religieuze context
1.3.3 In gymnasia
1.3.4 In paleizen
2. Analyse
2.2 Catalogus
2.2.1 Zeker en onzeker geïdentificeerde Griekse baden
PUBLIEKE BADGEBOUWEN
1. Selinunte
2. Athene – Dipylonpoort
3. Olympia – Zweetbad
4. Olympia – Badgebouw aan de Kladeos
De oudste Bouw I
Het oudere zitbad II
Verbouwing IIa en IIb
Het jongere zitbad III
Overbouwing van zitbad II door III
Overbouwing van zitbad III
Het Griekse hypocaustbad IV
5. Olympia – Zwembad
6. Korinthe – Painted Building
7. Korinthe – Centaurbad
8. Kolophon-noord
9. Gela
10. Morgantina
11. Megara Hyblaea
12. Qasr-Qarun
13. Eretria – Havenbaden
14. Asafrah
15. Oiniadai
16. Syrakuse
17. Velia
18. Olympia – Hellenistisch bad
19. Athene – Zuidwest-baden
20. Kom en-Negileh
21. Kôm Ganâdy
22. Medinet-Ghoran
23. Tell Atrib
24. Abukir
25. Delos – Agora van de Italiërs
26. Taposiris Magna
27. Athene – Pouloupouloustraat
28. Marsa-Matrouh
29. Petra
30. Karnak
31. Tell Edfou
BADEN IN RELIGIEUZE CONTEXT
32. Aigina
33. Korinthe – Lernabron aan het Asklepieion
34. Piraeus
35. Oropos - Amphiareion
36. Isthmia
37. Gortys
38. Troizene
39. Kyrene – Rituele baden
40. Eleusis
BADEN IN PALEIZEN
41. Vouni
42. Aï Khanoum
Paleis, onder kamer 20
Paleis, bad in blok 4
Zwembad
Badkamers 82-86
Badkamers 34-35
43. Aï Khanoum – Rotonde
44. Jericho – Winterpaleiscomplex
45. Tell Judeideh
46. Masada
47. Rhodos
BADEN IN GYMNASIA
48. Thera
49. Delphi
50. Nemea
51. Eretria – Gymnasion
52. Epidauros
53. Delos – Gymnasion
54. Olympia – Gymnasion
55. Aigeira-Hyperesia
56. Delos – Palaestra van Graniet
57. Delos – Palaestra aan het Heilige Meer
58. Pergamon
59. Priene
60. Hermopolis
61. Korinthe – Fontein van de Lampen
2.2.2 Literair geattesteerde baden
62. Abu-Hommos
63. Arsameia
64. Gezer
65. Kithion
66. Kôm el-Wasat
67. Kypros
68. Marion
69. Nea Anchialos
70. Sakha
71. San Calogero
72. Sybaris
73. Tell el Fara’in
3. Synthese
3.1 Baden in religieuze context
3.2.1 Baden bij heiligdommen
3.2.2 Rol van baden i.v.m. cultus
3.2.2.1 Asklepios
3.2.2.2 Andere goden
3.2.2.3 Mysterieculten
3.3.1 Chronologische spreiding
3.3.2 Geografische verdeling
3.3.3 Types van badcomplexen
3.3.3.1 Gymnasia
3.3.3.2 Seculiere badgebouwen
3.3.4 Inplanting van badgebouwen
3.3.4.1 Locatie in (of rond) de stad
3.3.5 Ordening en indeling van badinstallaties
3.3.6 Technische elementen
3.3.6.1 Waterverzorging: toevoer en afvoer
3.3.6.2 Badkuipen en bekkens
3.3.6.3 Zwembaden
3.3.6.4 Verwarmingssystemen
3.3.6.5 Zweetbaden
3.3.6.6 Overdekking van de ruimtes
3.3.7 Financiering en onderhoud
3.3.7.1 Eigenaars en beheerders
3.3.7.2 Personeel
3.3.8 Gebruikers
3.3.8.1 Voor wie waren baden toegankelijk?
3.3.8.2 Vrouwen
3.3.9 Relatie met Romeinse baden
4. Besluit
6.2 Figuren
6.4 Afbeeldingen
Samenvatting
Dit werk over Griekse publieke baden is volledig gebaseerd op literatuurstudie. Hiervoor werden de basiswerken over de antieke Griekse badcultuur geraadpleegd en werden ook de uitgaven van l’Année Philologique van de laatste 10 jaar doorzocht om recentere publicaties op te sporen.
Uit alle verzamelde gegevens kon een catalogus worden opgesteld met alle gekende publieke baden. De besproken baden staan geordend per context waarin ze voorkomen, namelijk in publieke badgebouwen, in religieuze context, in paleizen en in gymnasia. Dat overzicht is waarschijnlijk het meest recente en volledige dat er momenteel beschikbaar is.
In de verdere besprekingen blijft de onderverdeling van de verschillende categorieën behouden. Er wordt nagegaan welke betekenis baden hadden in die verscheidene publieke contexten, welk soort voorzieningen er beschikbaar waren, welke technische oplossingen er gezocht werden, wat voor evolutie de gebouwen en installaties doorgemaakt hebben… Het chronologische en geografische kader wordt ook behandeld.
Uiteindelijk is gebleken dat reiniging met water diverse betekenissen kon hebben bij de oude Grieken. De badvoorzieningen in het dagelijkse leven waren dan ook veel minder uitgebreid en luxueus dan bijvoorbeeld in badhuizen en paleizen.
Die paleizen hebben een aparte rol gespeeld in het hele verhaal. Naast badkamers in het woongedeelte zagen we ook grote zwembaden in openlucht. Zulke grote bekkens komen elders in de Griekse wereld maar zelden voor, daarom werd er gewezen op invloeden uit andere culturen.
Bij de baden met een religieuze meerwaarde kregen de baden niet alleen een reinigende functie, maar hadden ze ook geneeskracht en konden ze in het teken staan van waarzegkunst of mysterieculten. De gebruikte badinstallaties zijn dezelfde als in de publieke badhuizen.
In die publieke badgebouwen kon zowat iedereen genieten van een comfortabel bad. Vele van die gebouwen hadden 1 of 2 rotondes waarin een reeks zitbekkens werd geplaatst tegen de wand. Een andere opstelling die vaak voorkomt, is die van zitkuipen tegen de zijden van een rechthoekige ruimte. Soms werden er creatieve oplossingen gezocht om de lege hoeken te vullen (bijvoorbeeld door een inrichting in hoefijzervorm), of werden er langwerpige kuipen met hun lange zijde tegen de wand gezet. Grote zwembekkens zijn zeldzaam in badhuizen.
Ook in het gymnasion konden de mannen zich wassen. De karakteristieke voorzieningen daar zijn rijen verhoogde wasbakken met stromend water. Lage voetbaden en zwembaden werden sporadisch aangetroffen.
Wat de technische kant van de zaak betreft, werd er uitgebreide aandacht geschonken aan de verwarmingsinstallaties. Al in de vroege baden bestonden er primitieve systemen die zich later verder ontwikkelden. Ook de waterverzorging, diverse soorten bekkens en overdekking van de badruimtes werden onder de loep genomen.
Tenslotte werd er nog nagegaan wie de beheerders en de gebruikers van de baden waren en ook welke relatie de Griekse baden hebben met de latere Romeinse thermen.
Uiteindelijk kon er besloten worden dat de Grieken qua badcultuur een eervolle plaats verdienen tussen de oude Mediterrane volkeren.
Er wordt enkel nog gesuggereerd dat verder terreinonderzoek nog nuttig zou zijn, vooral in Egypte.
home | lijst scripties | inhoud | volgende |