De Ambrosiaanse Gezangen.
Liturgische muziek tussen
autonomie en oprukkende uniformiteit.
Hans Smolderen
Verhandeling, aangeboden tot het bekomen van de graad van licentiaat in de musicologie
Academiejaar: 1998-1999
Katholieke Universiteit Leuven
Promotor: Prof. Dr. I. Bossuyt
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
1 DE AMBROSIAANSE RITUS EN GEZANGEN
1.1.1 Milaan als wereldlijke metropool
1.1.2 Milaan als kerkelijke metropool
1.1.3 Besluit geschiedenis
1.2 DE LITURGIE
1.2.1 Het liturgisch jaar
1.2.2 De verdeling van de psalmen over het officie
1.2.3 De structuur van het officie
1.2.4 De structuur van de mis
1.3 BRONNEN
1.4 ALGEMENE MUZIKALE KENMERKEN
1.5 PSALMODIE
1.6 ANTIFONIE
2 DE AMBROSIAANSE RESPONSORIA IN CHORO
2.1 INLEIDING
2.2 VERSCHILLEN TUSSEN DE HANDSCHRIFTEN
2.3.1 Modale structuren
2.3.2 Responsoria in de kwintprotus
2.3.3 Responsoria in de tertsprotus
2.3.4 Responsoria in de kwintdeuterus
2.3.5 Responsoria in de tertsdeuterus
2.3.6 Responsoria in de kwinttritus
2.3.7 Responsoria in de kwinttetrardus
2.3.8 Besluit
2.4 MELODISCHE OVEREENKOMSTEN MET GREGORIAANSE GEZANGEN
3 OVERZICHT VAN HET ONDERZOEK NAAR DE AMBROSIAANSE GEZANGEN
3.1 INLEIDING
3.2 REFERENTIEKADER
3.3 OVERLEVERING
3.3.1 Bronnen
3.3.2 Notatie
3.5.1 Algemene kenmerken van de melodieën
3.5.2 Melodische structuren
3.5.3 Genres
3.5.4 Modaliteit
3.7 RELATIE TOT DE MUZIEKTHEORIE EN DE KERKELIJKE BEPALINGEN
3.8 RELATIE TOT ANDERE MUZIKAAL-LITURGISCHE TRADITIES
3.9 BESLUIT
TRANSCRIPTIES
alle transcripties staan in pdf-formaat.
40. Exaudi me, Domine, quoniam
50. Exaudi, me, Domine, in tua
home | lijst scripties | inhoud | volgende |