Tussen kerk en markt
De profilering van de Evangelische Omroep
in televisiedrama.
Charlotte Groenewegen
Theater-, Film- en Televisiewetenschap
Specialisaties: Film en Televisie / Kunstbeleid en Management
Faculteit der Letteren, Universiteit Utrecht
Juni 2005
Docent: Dr. A. Fickers
Tweede lezer: Prof. Dr. Sonja de Leeuw
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
“You may say I’m a dreamer,
But I’m not the only one.
I hope someday you’ll join us,
And the world will be as one.”
John Lennon – Imagine
I. Theoretisch kader: De invloed van televisiefictie op identiteitsvorming
I. 1 Inleiding
I. 2 Ideologie, cultuur en identiteit
I. 2. 1 Ideologie
I. 2. 2 Cultuur
I. 2. 3 Identiteit
I. 2. 4 Representatie en identiteit
I. 3 Televisie: mediumspecifieke kenmerken
I. 3. 1 Mediumspecifieke kenmerken
I. 3. 2 Het actieve publiek
I. 4 De esthetische instelling
I. 5 Conclusie
II. De EO van 1994 tot en met 2004
II. 1 Inleiding
II. 2 De geschiedenis van de EO in vogelvlucht
II. 3 1994 tot en met 1997: verandering van de bestuursstructuur van de publieke omroep
II. 4 1998 tot en met 2002: de groter wordende invloed van bovenaf
II. 5 2002 tot en met 2004: de groter wordende rol van internet
II. 6 Conclusie: drie spanningsvelden
III. Het dramabeleid van de EO
III. 1 Inleiding
III. 2 Het dramabeleid voor 1994: begrip voor de traditie
III. 3 1994 tot en met 1997: proeftuin van het EO drama
III. 4 1998 tot en met 2002: hoogtepunt van de afdeling drama
III. 5 2003 en 2004: heroverweging van het dramabeleid
III. 6 Conclusie
IV. Handvatten voor de analyse
IV. 1 Inleiding
IV. 2 Dramaturgische regels
IV. 3 Toelichting op twee theorieën
IV. 3. 1 Het model van Christopher Vogler
IV. 3. 2 Katharsis en bekering
IV. 4 Conclusie
V. Analyse van drie dramaproducties
V. 1 Inleiding
V. 2 De Laatste Carrière
V. 2. 1 Synopsis De Laatste Carrière
V. 2. 2 Structuur
V. 2. 3 Realisme in vorm en inhoud
V. 2. 4 De reis van de hoofdpersoon
V. 2. 5 Katharsis
V. 2. 6 De functie van het christelijke geloof
V. 2. 7 Conclusie
V. 3 In goede aarde
V. 3. 1 Synopsis In goede aarde
V. 3. 2 Structuur
V. 3. 3 Realisme in vorm en inhoud
V. 3. 4 De reis van de hoofdpersoon
V. 3. 5 Katharsis
V. 3. 6 De functie van het christelijke geloof
V. 3. 7 Conclusie
V. 4 Missie Warmoesstraat
V. 4. 1 Synopsis Missie Warmoesstraat
V. 4. 2 Structuur
V. 4. 3 Realisme in vorm en inhoud
V. 4. 4 De reis van de hoofdpersoon
V. 4. 5 Katharsis
V. 4. 6 De functie van het christelijke geloof
V. 4. 7 Conclusie
VI. Conclusie
VII. Bronnenlijst
VII. 1 Literatuurlijst
VII. 2 Internetbronnen
VII. 3 Interne bronnen en notities
VII. 4 Overige bronnen
VII. 5 Beeldmateriaal: dramaproducties van de Evangelische Omroep
1994-2004
Omslag: “Samen op de aarde”
Beeldend kunstenaar Jannie Slingerland
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
De getoonde foto's in deze scriptie dienen als illustratie in een wetenschappelijk werk. Zoals dit door de wet is toegestaan. Indien de maker en/of rechthebbende hier bezwaar tegen heeft, dan kan deze dat kenbaar maken en zullen wij de desbetreffende foto verwijderen.