Der hochmütige, gestürzte
und wieder erhabene

CROESUS

Musikalisches Schauspiel
Libretto: Lucas von Bostel
Muziek: Reinhard Keiser
Hamburg, Theater am Gänsemarkt, 1711 / 1730

 

Jeroen Fonteyn

 

Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Letteren,
voor het behalen van de graad van
Licentiaat in de Musicologie.

Academiejaar: 2003-2004

Katholieke Universiteit Leuven

Promotor: Prof. Dr. I. Bossuyt

home lijst scripties inhoud volgende  

 

Inleiding

 

De Gänsemarkt-opera en haar artistiek profiel

 

A. Het libretto van Lucas von Bostel

1. Eerste oriëntering: personages en korte inhoud

2. De bewerking van een libretto van Minato

3. De bewerking van Herodotus: Croesus, Cyrus, Solon en de moraal van de opera

4. De inventio: Orsanes, Atis, Elmira en de liefde

5. Een volks profiel: Elcius, Trigesta en enkele boeren

 

B. De muziek van Reinhard Keiser

1. Keisers stijl: ontwikkeling en algemeen profiel

2. Een brede waaier aan vormen: op basis van de tekst

3. Begeleiding door het orkest

4. De beide inleidende sinfonia's en de battaglia

5. De boerenscène aan het begin van het tweede bedrijf

6. De aria-opbouw in detail: enkele voorbeelden

7. De recitatieven

 

Besluit

 

Bibliografie

 

Bijlagen

 

home lijst scripties inhoud volgende