De Vietnamoorlog in de Hollywoodspeelfilm. Een historisch kritische analyse en een onderzoek naar de effecten op de historische beeldvorming bij jongeren. (Matias Frateur)

 

home lijst scripties inhoud vorige volgende  

 

5. Films in het kader van het onderzoek bekeken[282]

 

5.1 Vietnamfilms

 

Green Berets, John Wayne, 1968, 141’.           

The Boys in Company C, Sidney J. Furie, 1978, 127’.

The Deer Hunter, Michael Cimino, 1978, 183’.           

Go Tell the Spartans, Ted Post, 1978, 114’.               

Apocalypse Now, Francis F. Coppola, 1979, 153’.

A Rumor of War, Richard T. Heffron, 1980, 200’.

Rambo: First Blood Part II, George P. Cosmatos, 1985, 95’.         

Platoon, Oliver Stone, 1986, 120’.                                 

Dear America: Letters home from Vietnam, Bill Couturié, 1987, 87’.

Full Metal Jacket, Stanley Kubrick, 1987, 116’.           

Good Morning, Vietnam, Barry Levinson, 1987, 120’.

Hamburger Hill, John Irvin, 1987, 110’.                         

84 Charlie Mopic, Patrick Duncan, 1989, 95’.              

Born on the Fourth of July, Oliver Stone, 1989, 138’.          

Casualties of War, Brian De Palma, 1989, 113’.                    

 

 

5.2 Overige films

 

Birth of a Nation, D.W. Griffith, 1915, 159’.

Intolerance, D.W. Griffith, 1916, 123’.

La grande illusion, Jean Renoir, 1937, 115’. 

The Great Dictator, Charles Chaplin, 1940, 128’.

Paths of Glory, Stanley Kubrick,1957, 86’.

Coming Home, Hal Ashby, 1978, 127’.             

First Blood (Rambo I), Ted Kotcheff, 1982, 97’.

Uncommon Valor, Ted Kotcheff, 1983, 105’.

Missing in Action, Joseph Zito, 1984, 101’.

Gardens of Stone, Francis Ford Coppola, 1987, 111’.          

Saving Private Ryan, S. Spielberg, 1998, 169’.

The Thin Red Line, Terence Malik, 1998, 170’.

Hearts of Darkness. A Filmmakers Apocalypse, Eleanor Coppola, 1991, 96’.

 

 

6. BIBLIOGRAFIE

 

6.1 Met betrekking tot oorlogs- en Vietnamfilm

 

ADAIR. G., Vietnam on film.  From the Green Berets to Apocalypse Now, London, 1981.

 

AUSTER, A. en QUART, L., How the war was remembered. Hollywood & Vietnam, New York, 1988.                

 

BERTRAND, I., From Silence to Reconciliation: the representation of the Vietnam war in Australian film and television, in: Historical Journal of Film, Radio and Television, 1 (1988), p. 75-89.

 

BIERINCKX, C., Born on the Fourth of July.  Van militarist naar pacifist, in: Film en televisie, 394 (1990), p. 11-12.

 

BIERINCKX, C., Platoon.  Hoe ‘Nam werkelijk was, in: Film en televisie, 359 (1987), p. 14-15.

 

BROWNLOW, K., The making of David Lean’s film of the Bridge on the river Kwai, in: Cineaste, XXII/2 (1996), p. 10-16.

 

CARCAUD – MACAIRE, M., Les Croix de Bois comme trace et invention discursive.  La problématique de l’appropriation de la mémoire par la représentation littéraire ou filmique, in: Les cahiers de la cinémathèque. Revue d’histoire du cinéma, 69 (1998), p. 23-31.

 

CAWLEY, L., De oorlog voor de tweede keer gevoerd.  Het filmbedrijf in Vietnam, in: Versus, 3 (1987), p. 11-26.

 

CAWLEY, L., Het kweken van vechtmachines, in: Versus, 3 (1987), p. 27-28.

 

CAWLEY, L., The War about the War: Vietnam Films and American Myth, in: DITTMAR, L. en MICHAUD, G. ed., From Hanoi to Hollywood.  The Vietnam War in American Film, s.l., 1990, p. 69-80.

 

CIEUTAT, M., Hollywood et le Viêtnam ou les contours de la vérité, in: Positif, 320 (1987), p. 50-58.

 

COMBS, R., Battle of the River Plate, in: Film Comment, 31/2 (1995), p. 20-25.

 

CONVENTS, G., Een reis door de tijd en naar verre contreien, in: Film en televisie, 437 (1993), p. 41-43.

 

CROWDUS, G., Ed., Political Companion to American Film, Chicago – London, 1994.

 

DE BLEECKERE, S., De klad in de zwarte verf van Kubrick. Enkele notas over Full Metal Jacket, Platoon en Hamburger Hill, in: Mediafilm, 171 (1989), p. 29-35.

 

DE LA BRETEQUE, F., L’Indochine au coeur d’une oeuvre: L’Iliade et l’Odyssée de Pierre Schoendoerffer, in: Les cahiers de la cinémathèque. Revue d’histoire du cinéma, 57 (1992), p. 75-83.

 

DE LA BRETEQUE, F., La vie quotidienne dans les tranchées telle que le poilu (ne) l’a (pas) vécue, in: Les cahiers de la cinémathèque. Revue d’histoire du cinéma, 69 (1998), p. 42-51. 

 

DE WEVER, B., Speelfilm als medium in de geschiedenisles, in: Hermes.  Tijdschrift voor geschiedenis, 14 (2000), p. 23-30.

 

DONALD, R.R., A Rumor of War, in: MALO, J.J. en WILLIAMS, T. ed., Vietnam War Films, London, 1994, p. 371-372.

 

DONALD, R.R., Go Tell the Spartans, in: MALO, J.J. en WILLIAMS, T. ed., Vietnam War Films, London, 1994, p. 179-180.

 

DONALD, R.R., Good Morning, Vietnam, in: MALO, J.J. en WILLIAMS, T. ed., Vietnam War Films, London, 1994, p. 182-183.

 

DOHERTY, T., Witness to War, Oliver Stone, Ron Kovic, and Born on the Fourth of July, in: ANDEREGG, M. ed., Inventing Vietnam.  The War in Film and Television, Philadelphia, 1991, p. 251-267.

 

DORNFELD, B., Dear America: Transparency, Authority, and Interpretation in a Vietnam War Documentary, in: DITTMAR, L. en MICHAUD, G. ed., From Hanoi to Hollywood.  The Vietnam War in American Film, s.l., 1990, p. 281-297.

 

DURGNAT, R., True grit and friendly fire, in: Monthly film bulletin, 646 (1987), p. 326-328.

 

DUYNSLAEGHER, P., Apocalypse Now, in: Knacks filmencyclopedie, Zellik, 1993, p. 32.

 

DUYNSLAEGHER, P., Magister van onze hel.  Brian De Palma’s Vietnam-film schokt Amerika.  Een eerste appreciatie van “Casualties of War”, een omstreden meesterwerk, in: Knack, (1989), p. 182-184.

 

FELKER, M., Back to Vietnam, in: Jumpcut. A review of contemporary media, 33 (1988), p. 28-30.

 

FISHER, B., Mining the Spiritual Layers of Heaven and Earth, in: American Cinematographer, 75/2 (1994), p. 36-41.

 

FLOYD, N., Radical Frames of Mind, in: Monthly film bulletin, 636 (1987), p. 10-11.

 

FORE, S., Kuntzel’s Law and Uncommom Valor or, Reshaping the National Conciousness in Six Minutes Flat, in: Wide Angel.  A film quarterly of theory, criticism, and practice, 7 (1985), p. 23-32.

 

FORE, S., Howard Hughes’ “Authoritarian Fictions”: RKO, One Minute to Zero, and the Cold War, in: The Velvet Light Trap, 31 (1993), p. 15-26.

 

FRENCH, K. en  FRENCH, P.,  Cult movies, London, 1999.

 

FUCHS, C.J., Born on the Fourth of July, in: MALO, J.J. en WILLIAMS, T. ed., Vietnam War Films, London, 1994, p. 57-60.

 

FUCHS, C.J., Casualties of War, in: MALO, J.J. en WILLIAMS, T. ed., Vietnam War Films, London, 1994, p. 73-76.

 

GARSAULT, A., Le soldat anonyme.  Un aspect de la Seconde Guerre mondiale dans le film de guerre hollywoodien, in: Positif, 452 (1998), p. 43-46.

 

GOETHALS, P., Jacob’s Ladder, in: Film en Televisie, 406 (1991), p. 24.

 

HENRY, M., Stanley Kubrick.  “Paint it Black” à propos de Full Metal Jacket, in: Positif, 320 (1987), p. 40-42.

 

HESLING, W., Film, authenticiteit en het zichtbare verleden, in: Cinemagie Mediafilm, 231 (2000), p. 59-70.

 

HESLING, W., Het verleden als verhaal.  De narratieve structuur van historische films, in: Communicatie, 29 (2000), p. 2-20.

 

HILBISH, D., Relax, it’s only a Movie: representation of  War in the Vietnam Combat Film, Ann Arbor, 1990.

 

HOBERMAN, J., Hollywood aan de Mekong, in: Versus, 3 (1987), p. 47-55.

 

JAEHNE, K., “Charlie Mopic” Shoots to Kill. Company Man, in: Film comment, 25/2 (1989), p. 11-15.

 

JAEHNE, K., When the shooting stopped... and the filming began. Cinema in Vietnam, in: Cineaste, XVII/2 (1989), p. 32-37.

 

JARVIE, I., The Burma Campaign on Film: ‘Objective Burma’ (1945), ‘The Stilwell Road’ (1945) and ‘Burma Victory’(1945), in: Historical Journal of Film, Radio and Television, 1 (1988), p. 55-73.

 

JORIS, L., 84 Charlie Mopic, in: Film en televisie, 389 (1989), p. 41.

 

KAES, A., From Hitler to Heimat. The Return of History as Film, London, 1992.

 

KELLY, A., Trench Footnotes, in: Sight and Sound, 7/12 (1997), p. 25.

 

KEMP, P.,  “the story of all wars”. Anthony Mann’s Men In War, in: Film Comment, 32/4 (1996), p. 50-54.

 

KENNEDY, H., How They Won the War, in: Film Comment, 32/5 (1996), p. 25-34.

 

KINNEY, J.L., Gardens of Stone, Platoon, and Hamburger Hill.  Ritual and Remembrance, in: ANDEREGG, M. ed., Inventing Vietnam.  The War in Film and Television, Philadelphia, 1991, p. 153-165.

 

KINNEY, J.L., The mythical method.  Fictionalizing the Vietnam War, in: Wide Angel.  A Film quarterly of theory, criticism, and practice, 7 (1985), p. 35-40.

 

LANNING, M. L., Vietnam at the Movies, New York, 1994.

 

LAWSON, J.E., Telling it like it was: the nonfiction literature of the Vietnam War, in: GILMAN, O.W. en SMITH, L., America Rediscovered Critical Essays on Literature and Film of the Vietnam War, New York, 1990, p. 363-380.

 

LEEPSON, M., 84 Charlie Mopic, in: MALO, J.J. en WILLIAMS, T. ed., Vietnam War Films, London, 1994, p. 129-130.

 

MARTIN, A., Vietnam and Melodramatic Representation, in: East-West film journal, 4 (1990), p. 54-67.

 

MARTIN, M., Résistance et collaboration dans les films français, in: La revue du cinéma, 406 (1985), p. 79-84.

 

MAYO, M., VideoHound’s War Movies.  Classic Conflict on Film, s.l., 1999, p. 482-519.

 

MEVENSEN, J., Rambo First Blood Part II, in: Film en Televisie, 341 (1985), p. 32.

 

MEYER, M.P., Het dilemma van de Vietnamfilm, in: Skrien, 156 (1987), p. 8-11.

 

MILLE, A., Ernst Lubitsch. “Rien n’est permanent sinon l’impermanence” sur Ernst Lubitsch, in: Positif, 305-306 (1986), p. 2-7.

 

MILLER, D., The popular media reconstruction of the Vietnam War: Texts and contexts, Oregon, 1995.

 

MONTAGNE, A., Verdun et la Grande Guerre sous le casque de la censure cinématographique, in: Les cahiers de la cinémathèque. Revue d’histoire du cinéma, 69 (1998), p. 67-74.

 

MUSE, E.J., One epic narrative: The Vietnam War in American film, Ann Arbor, 1992.

 

NEALE, S., Aspects of ideology and narrative form in the American war film, in: Screen, 32/1 (1991), p. 35-57.

 

NEYT, G., Hamburger Hill, in: Film en televisie, 367 (1987), p. 12-13.

 

NEYT, G., Huiveringwekkende Vietnamervaring, in: Film en televisie, 392 (1990), p. 16-17.

 

NEYT, G., Kapstok voor andere problemen?  Irvin, Barrile en Swerdlow over Vietnamfilms, in: Film en televisie, 368 (1988), p. 14-15.

 

NORMAN, B., The Story of Hollywood, New York, 1988.

 

O’DELL, P., Griffith and the Rise of Hollywood, New York – London, 1970.

 

PEDE, R., Dageraad van de vernietiging?, in: Film en televisie, 368 (1988), p. 13.

 

PRONAY, N., The British Post-bellum Cinema: a survey of films relating to World War II made in Britain between 1945 and 1960, in: Historical Journal of Film, Radio and Television, 1 (1988), p. 39-54.

 

RAUGER, J.F., Fuller et la guerre: l’expérience de l’irreprésentable, in: 7es Rencontres Cinématographiques de Dunkerque.  Filmer la guerre, s.l., 1993, p. 98-99.

 

REBICHON, M., Oliver Stone, in: Studio, 82 (1994), p. 66-67.

 

ROSEN, M., Comprehending the Vietnam War, in: Cineaste, XVII/2 (1989), p. 38-39.

 

ROSENSTONE, R.A., Visions of the Past. The Challenge of Film to Our Idea of History, Massachusetts, 1995.

 

SADOUL, G., Dictionnaire des cinéastes, Paris, 1990.

 

SALEWICZ, C., Oliver Stone, London, 1997.

 

SARRIS, A., De films, in: Versus, 3 (1987), p. 56-61.

 

SARRIS, A., Het doek aan het eind van de tunnel, in: Versus, 3 (1987), p. 33-45.

 

SEBERECHTS, K., Gardens of Stone.  Berichten van het thuisfront, in: Film en televisie, 368 (1988), p. 16-17.

 

SEBERECHTS, K., Good Morning Vietnam.  “…What a Wonderful World”, in: Film en televisie, 377 (1988), p. 17.

 

SELIG, M., Genre, gender, and the discourse of war: the a/historical and Vietman films, in: Screen, 34 (1993), p. 1-18.

 

SHORT, K.R.M. ed., Feature Films as History, London, 1981.

 

SIMON, J., Reverse Angle. A Decade of  American Films, New York, 1982.

 

SIMONS, J., Het Vietnamslagveld in Hollywood.  Het genre achter de kruitdampen, in: Skrien, 162 (1988), p. 56-59.

 

SMITH, G., “The camera for me is an actor”. Oliver Stone, in: Film Comment, 30/1 (1994), p. 26-43.

 

SMITH, J., Looking Away: Hollywood and Vietnam, New York, 1979  (?).

 

STUDLAR, G. en DESSER, D., Never Having to Say You’re Sorry: Rambo’s Rewriting of the Vietnam War, in: Film quarterly, XLII (1988), p. 9-16.

 

TAL, K., Vietnam war novels. War looking at film looking at war, in: Jumpcut. A review of contemporary media, 36 (1991), p. 19-24.

 

TAYLOR, C., The Colonialist Subtext in Platoon, in: DITTMAR, L. en MICHAUD, G. ed., From Hanoi to Hollywood.  The Vietnam War in American Film, s.l., 1990, p. 171-174.

 

TOMASULO, F.P., The Politics of Ambivalence: Apocalypse Now as Prowar and Antiwar Film, in: DITTMAR, L. en MICHAUD, G. ed., From Hanoi to Hollywood.  The Vietnam War in American Film, s.l., 1990, p. 145-157.

 

VANDEMAELE, S., Veel liefs uit Nam.  Dear America, letters home from Vietnam, in: Film en televisie, 380 (1989), p. 12.

 

VAN TONGEREN, P., De veteranenziekte. De voorgangers van John Rambo, in: Skoop, 21/6 (1985), p. 48-49.

 

VIGUIER, J., La guerre de Vietnam au cinéma, in: Cinéma 82, 281 (1982), p. 16-29.

 

VIRILIO, P., Le cinéma, ce n’est pas je vois, c’est je vole, in: Cahiers du cinéma, 357 (1984), p.??

 

VOS, C., Het verleden in bewegend beeld. Inleiding in de analyse van audiovisueel materiaal, Houten, 1991.

 

WAUTERS, J.P., Apocalypse Now: de film, in: Film en televisie, 271 (1979), p. 14-15.

 

WAUTERS, J.P., Apocalypse Now, in: Film en televisie, 266-267 (1979), p. 7.

 

WAUTERS, J.P., Oliver Stone’s Platoon: Anti-gif voor Rambo, in: Film en televisie, 359 (1987), p. 16-17.

 

WHILLOCK, D.E., Narrative structure in Apocalypse Now, in: GILMAN, O.W. en SMITH, L., America Rediscovered Critical Essays on Literature and Film of the Vietnam War, New York, 1990, p. 225-237.

 

WHILLOCK, D. E., The fictive American Vietnam War film: a structural analysis of myth based on the theories of Claude Levi-Strauss, Ann Arbor, 1987.

 

WILLIAMS, D.E., Wrap Shot, in: American Cinematographer, 79/12 (1998), p. 56-66.

 

WILLIAMS, T., Hamburger Hill, in: MALO, J.J. en WILLIAMS, T. ed., Vietnam War Films, London, 1994, p. 192-194.

 

WILLIAMS, T., The Boys in Company C, in: MALO, J.J. en WILLIAMS, T. ed., Vietnam War Films, London, 1994, p. 60-61.

 

WOLF, W.R., Apocalypse Now.  Van Francis Ford Coppola tot Francis Coppola, in: Film en televisie, 271 (1979), p. 4-10.

 

WORTHY, K. M., Ideological complicity in Vietnam War narratives from “The Quiet American” to “Miss Saigon”, Ann Arbor, 1992.

 

ZIZEK, S., Camp comedy, in: Sight and Sound, 10/4 (2000), p. 26-29.

 

 

6.2 Met betrekking tot sociaalwetenschappelijk onderzoek

 

 

BILLIET, J.B., Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek: ontwerp en dataverzameling, Leuven, 1990.

 

SEGERS, J.H., Methoden voor de sociale wetenschappen I.  Inleiding tot de structuur van het onderzoeksproces en tot de methoden van dataverzameling, Assen, 1989.

 

 

6.3 Met betrekking tot de Vietnamoorlog

 

 

ARCHER, R., Vietnam.  The Habit of War, London, 1983.

 

GETTLEMAN, M.E. e.a. ed., Vietnam and America: a documented history, New York, 1985.

 

HEIRMAN, M., Vietnam.  Vijftig jaar oorlog, vijf jaar vrede, s.l., 1994.

 

PALMER, D.R., Summons of the Trumpet. A History of the Vietnam War from a Military Man’s Viewpoint, New York, 1978.

 

PFEIFFER, E.W., Operation Ranch Hand: The U.S. herbicide program, in: The bulletin of the atomic scientists, 38/5 (1982), p. 20-24.

 

SAMPIEMON, J., De affaire Vietnam toegelicht met de Pentagon Papers, Utrecht en Antwerpen, 1971.

 

SCALES, R.H., Firepower in Limitid War, Washinton, 1990.

 

SMITH, R.B., An International History of the Vietnam War, II: The Struggle for South-East Asia, 1961-65, Hampshire en London, 1985.

 

SPECTOR, R.H., After Tet. The bloodiest year in Vietnam, New York, 1994.

 

 

6.4 Met betrekking tot legeruitrusting

 

 

FOSS, C.F., Jane’s pocket book of towed artillery, London, 1977.

 

FOSS, C.F., Jane’s AFV recognition handbook, Coulsdon, 1992.

 

FRAWLEY, G. en THORN, J., The international directory of military aircraft. 1996/97, Shrewsbury, 1996.

 

HOGG, I. en ADAM, R., Jane’s guns recognition guide, Glasgow, 1996.

 

HOGG, I.V. en WEEKS, J., The illustrated encyclopedia of military vehicles, London, 1980.

 

KAIDA, H., Mikhaïl Timofeievitch Kalachnikov.  La saga de l’ AK 47, in: Jeune Afrique, 1919-1920 (1997), p. 98-104.

 

RIPLEY, T., Jane’s pocket guide modern military helicopters, London, 1998.

 

 

Lijst met afkortingen en begrippen

 

AK47: Kalashnikov, automatisch geweer van Russische makelij

APC: Armoured personnel carrier, licht pantservoertuig om troepen te vervoeren

ARVN: Army of the Republic of Viet Nam, het geregeld Zuid-Vietnamese leger

body count: lijsten met het aantal gesneuvelde vijandelijke soldaten (propaganda)

Charlie: benaming van de Amerikanen voor de vijand

FLN: Natinaal Bevrijdingsfront van Zuid-Vietnam

GI: Government Issue, Amerikaanse soldaat

KIA: Killed in Action, gesneuvelde soldaten

KKK: Ku Klux Klan

LURP: klein team soldaten dat speciale missies in vijandelijk gebied uitvoert

LZ: Landing zone, punt waar troepen met heli gedropt werden

MIA: Missing In Action, vermisten

NBC: National Broadcasting Corporation, Amerikaans televisiestation

NVA: North Vietnamese Army, het geregelde Noord-Vietnamese leger

POW: Prisoner Of War, krijgsgevangenen (in dit geval Amerikaanse soldaten)

sgt.: sergeant

steadicam: speciale camera om vanuit de schouder mee te filmen (zonder dolly)

tour of duty: term waarmee men de diensttijd van de GI’s in Vietnam aanduid

VC: Vietcong; communistische guerrilla’s van het Zuid-Vietnamese Bevrijdingsfront

VS: Verenigde Staten van Amerika

WOI: Eerste Wereldoorlog

WOII: Tweede Wereldoorlog

 

home lijst scripties inhoud vorige volgende  

[282] M. MAYO, o. c., p. 482-519.

A. SARRIS, De films, in: Versus, 3 (1987), p. 56-61. De filmlijst werd chronologisch geordend.