De cinema van Paul Verhoeven: voorbij de controverse. (Rob Testelmans) |
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |
Abrams, N., Bell,I. & Udris, J. (2001). Studying film. Londen: Hodder Arnold.
Anse, D. (13-04-1992). Kiss kiss slash slash. Newsweek, z.p.
Anse, D. (20-07-1987). The Great Steel Hope. Newsweek, pp. 46-47.
Apon, A. (18-09-1971). “Wat Zien Ik” doorbreekt malaise in Nederlandse film. De Groene Amsterdammer, z.p.
Automat Pictures (prod.) & Schwarz, J. (regie). (2001). Blonde poison: the making of Basic Instinct [DVD]. Nederland: Canal+.
“Backstory: Robocop” (01-2003).[WWW]. phpBB Group: http://www.robocoparchive.com/ [10-04-2003].
Bacon, K., Meeuwssen, G. (vert.) (27-09-2000). Dagboek van een holle man. Focus Knack, pp. 10-13.
Bates, D. (1987). RoboCop: a look behind-the-scenes, filming Dutch director Paul Verhoeven’s science fiction film noir. Cinefantastique, 18(1), pp. 16-25.
Bavaria Film (prod.), Petersen, W. (regie). (1981). Das Boot [Film]. Duitsland: Neue Constantin Film.
Beerekamp, H. (07-01-1998). Alle helden zijn frisse pubers uit soapseries. NRC Handelsblad, z.p.
Beerekamp, H. (07-05-1992). De waarheid onder de gordel. NRC Handelsblad, z.p.
Beerekamp, H. (13-09-1985). Modder, bloed en builenpest. NRC Handelsblad, z.p.
Beerekamp, H. (14-02-1996). Showgirls is de nieuwe Spetters. NRC Handelsblad, z.p.
Best, S. (z.d.). Illuminations: Robocop: The Crisis of Subjectivity [WWW]. Illuminations: The Critical Theory Website: www.uta.edu/huma/illuminations/best1.htm [27-04-2003].
Blokland, H. (12-04-2002). Ain’t It Cool News: interview Paul Vehoeven [WWW]. Ain’t it cool: http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=11987 [16-04-2003].
Bordwell, D. & Thompson, K. (2001). Film Art: an introduction. New York: McGraw-Hill.
Bordwell, D. & Thompson, K. (1986). Film Art: an introduction/Second Edition. New York: Alfred A. Knopf.
Bouineau, J.M. (1994). Le petit livre de Paul Verhoeven. Garches: Spartorange.
“Box office profile – Paul Verhoeven” (1997-2003). [2003]. Box Office Report: http://www.boxofficereport.com/media/profiles/verhoeven.shtml [30-04-2003].
Brod, D. (1990). Films of the eighties. Sacramento: Citadel Press.
Broer, T. (2002). We zijn verliefd op destructie. Vrij Nederland, pp. 26-29.
Carolco Pictures, TriStar Pictures & StudioCanal (prod.), Verhoeven P. (regie). (1992). Basic Instinct [DVD]. Nederland: StudioCanal
Carolco Pictures & TriStar Pictures (prod.), Verhoeven, P. (regie). (1990). Total Recall [DVD]. Nederland: Canal+
Carpenter, R. (1995). The Show is the Thing. American Cinematographer, 76(11), pp.47-49.
Carons-Lowins, E. (1987). Les films qu’on aimerait voir…Spetters et Le quatrième homme. La revue du cinema, (423), pp. 31-32.
Columbia TriStar Pictures (prod.), Verhoeven, P. (regie). (2000). Hollow Man [DVD]. USA: Columbia TrisStar Home Video.
Cook, D.A. (1996). A history of narrative film. New York: W.W. Norton & Company.
Cristopher, J. (28-11-2000). Fast and flashy but hollow at heart. Times, p. 18.
Crofts, S. (1998). Authorship and Hollywood. In P.C. Gibson & J. Hill (red.) The Oxford guide to film studies. Oxford: Oxford university press, pp.84-98.
Daska Films International Distribution (1983). De Vierde Man. Productie informatie.
Denis, F. (20-09-2000). Kevin Bacon, c’est penible d’être invisible. La Libre Belgique, p. 5.
De Ronde, A. (1985). Paul Verhoeven [jaarboek]. Weesp: Het Wereldvenster.
“Der Zusammenbruch” (z.d.) [WWW]. WebQuest: http://www.web-quest.ch/framecontent/arbeiten/arbeiten2000/der_zweite_weltkrieg/b8.html [26 februari 2003].
De Winter, L., Seegers, R. & van de Velde, J. (1997). Verzet in Jaquet. Skrien, (68), pp. 26-30.
Doense, J. & Mooman, M. (1990). Paul Verhoeven Back Home. De Filmkrant, (104), pp. 3-5
Doolaard, C.B. (10-09-1971). Spel beste troef van ‘Wat Zien Ik’. Het Parool, z.p.
Doolaard, C.B. (23-02-1973). ‘Turks Fruit’ is spontaan en vitaal. Het Parool, z.p.
Dominicus, M. (1986). Geen camera, alleen met mijn ogen: filmmaker Ben Verbong in gesprek met cameraman Jan de Bont. Skrien, (148), pp. 11-14.
D.S. (23-01-2003). Slechtst. De Volkskrant, z.p.
Drake, C.V. (1987). Producer Jon Davison. Cinefantastique, 18(1), p. 20.
Duynslaegher, P. (10-01-1996). Bloot. Weekend Knack, p. 60.
Duynslaegher, P. (29-04-1992). De duivel voor man en vrouw. Knack, pp. 92-98.
Duynslaegher, P. (06-09-2000). Hollow Man. Knack Focus, pp. 15-18.
Duynslaegher, P. (07-01-1998). Jong Amerika jaagt insecten. Knack, pp. 56-58.
Duynslaegher, P. (14-09-1984). Schone Schijn uit Nederland. Knack, p. 148.
Duivenvoorden, E. (11-06-1997). De grote kladderadatsch [WWW]. De Groene Amsterdammer: http://www.groene.nl/1997/24/ed_eurooproer.html [05-05-2003].
Ebert, R. (17-08-1987). Robocop. Chicago Sun-Times, z.p.
Ebert, R. (22-09-1996). Showgirls. Chicago Sun-Times, z.p.
Ebert, R. (01-06-1990). Total Recall. Chicago Sun-Times, z.p.
Ekker, J.P. (24-08-2000). Onzichtbare man moordt er op los. De Volkskrant, p. 10.
Fisher, D. (2000). Science fiction film directors 1895-1998. North Carolina: Mac Farland Inc.
Francese & Italo (prod.), Fellini, F. (1972). Roma [Film]. Italië: Filmmuseum Distributie.
“Geena Davis schrik der zeven zeeën” (13-06-1996).[WWW]. De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/krant/naslag/filmrecensies/film.cutthroatisland.geenadavis.html [26-04-2003].
Giles, J. (10-11-1997). Starship Troopers. Newsweek, p. 78.
Gray, B. (12-05-2001). Top Grossing Pictures by Director Paul Verhoeven [WWW]. Box Office Mojo: http://www.boxofficemojo.com/directors/paulverhoeven.htm [27-04-2003].
Haakman, A. (1975). Wat Paul Verhoeven wil: interview door Anton Haakman. Skoop 11(2), pp. 3-11.
Haakman, A. (18-09-1971). Greet la Does. Elsevier, p. 127.
Haakman, A. & Luijters, G. (1973). Nederigheid, dat is de enige instelling: gesprek met scenarist Gerard Soeteman over Turks Fruit. Skoop, 8(8), pp. 10-25.
Haanen, R. (2000). Eindelijk actie in de tent. De Filmkrant, (214). P. 10.
Hagens, P.J. (pres. & regie). (10-04-2003). Hoge Bomen: Paul Verhoeven [Tv-uitzending]. AVRO.
Hardy, P. (ed.) (1991). Science fiction: the aurum film encyclopedia. London: Aurum Press.
“HBO Online” (2003). [WWW]. HBO: http://www.hbo.com/ [06-04-2003].
Hewitt, C. (2002). “I’ll buy that for a dollar”: the satire of RoboCop laid bare. Empire, (153), p. 89.
H.H. (23-02-1980). Een lading platte seks. De Volkskrant, z.p.
Hoberman, J. (09-08-2000) Men will be boys. The Village Voice, z.p.
Hoffmann, H. (regs.) (24-09-2002). Andere Tijden: Spetters, de wording van een cynisch sprookje [Tv-uitzending]. VPRO.
“Hollow Man” (21-09-2000). De Morgen, z.p.
Holben, J. (2000). Invisible Force. American Cinematographer, 81(8), pp.50-55.
Hosman, H. (1980). Producent van Spetters: ‘sommige dachten: Van den Ende, die pakken we wel even’. Skoop, (2), pp. 32-34.
Howe, D. (18-08-2000). Hollow Man. The International Herald Tribune, z.p.
Howe, D. (17-08-1987). ‘Robocop’. Washington Post, z.p.
Hunter, S. (11-11-1997). Goosestepping at the movies: Starship Troopers and the Nazi aesthetic. Washington Post, p. D1.
Jennings, W. & Shea, C. (red.). (1993). Paul Verhoeven: an interview. Post Script, 12 (3), pp. 3-24.
Johnstone, I. (29-07-1990). Ruling the roost as Hollywood’s incredible hulk. Sunday Times, z.p.
Kempley, R. (01-06-1990). Total Recall. Washington Post, z.p.
Koehler, R. (07-08-2000). Hollow Man. Variety, z.p.
Kothenschulte, D. (2001). Blaue Flecken: Gespräch mit dem Kameramann Jost Vacano. Film-Dienst, (16), pp. 14-16.
Lambeek, R. (z.d.). Paul Verhoeven.net: all about a unique director [WWW]. Basic Orange: http://www.paulverhoeven.net/ [12-11-2002].
LaSalle, M. (07-11-1997). Starship Troopers. San Francisco Chronicle, z.p.
Lee, N. (1990). Total Recall: interplanetary thriller. American Cinematographer, (7), pp. 44-52.
Leni Riefenstahl-Produktion & NSDAP-Reichsleitung (prod.), Riefenstahl, L. (regie). (1934). Triumph des Willens [DVD]. USA: Connoisseur/Meridian Films Inc.
Lockhorn, E. (20-06-1998). Jezus , doodsangst en het boekje van Sharon Stone. Vrij Nederland, pp. 34-37.
Loucks, D.K. (1998-2003). The H.P. Lovecraft Archive [WWW]. Donovan L. Koucks: http://www.hplovecraft.com/ [05-05-2003].
Luijters, G. (1971). Beter iets dan niets. Skoop, 7(10), pp. 18-22.
Lyons, C. (1997). The new censors: movies and the culture wars. Philadelphia: Temple University Press.
McCarthy, T. (03-11-1997). F/x-fueled ‘Starship’ arousing ride. Variety, pp. 98 & 100.
McCarthy, T. (25-09-1995). ‘Showgirls’ takes it sleazy. Variety, pp. 91 & 94.
Magid, R. (1988). Tried and True Style for Robocop. American Cinematographer, 69(7), pp. 73-75.
Marcorelles, L. (05-09-1985). Flesh and Blood de Paul Verhoeven. Le Monde, z.p.
Medved, M. (1992). Hollywood VS. America. New York: HarperCollins.
Meinsma, E. (2000-2003). Anton Adriaan Mussert [WWW]. Edwin Meinsma: http://www.waffen-ss.nl/main.php [28 april 2003].
Mizejewski, L. (1993). Total Recoil: The Schwarzenegger Body on Postmodern Mars. Post Script, 12(3), pp. 25-34.
Monk, C. (1996). Showgirls. Sight and Sound, 6(1), pp. 51-52.
Morton, A. (1997). The Hitchhiker: a titles and air dates guide [WWW]. Epiguides.com: http://epguides.com/Hitchhiker/ [06-04-2003].
Moony, J. (1996). I love nudity. I love to look at naked girls. I love tits and ass. Mostly Tits. Empire, (80), pp. 62-68.
Nedfilm (Prod.) & Krom, F (regie) (04-05-‘2002). Soldaat van Oranje Revisited [Tv-uitzending]. Tros.
Needham, C. (1990-2003).The Internet Movie Database [WWW]. IMDB Inc.: http://www.imdb.com/.
New Line Cinema & WingNut Films (prod.), Jackson, P. (regie). (2001). Lord of the Rings: Fellowship of the Ring [Film]. USA/New Zealand: New Line Cinema.
New Line Cinema & WingNut Films (prod.), Jackson, P. (regie). (2002). Lord of The Rings: The Two Towers [Film]. USA/New Zealand: New Line Cinema.
Nickenlooper, G. (1991). Reel conversations: candid interviews with films’ foremost directors and critics. Sacramento: Citadel Press.
Novelman, M. (1983). Paap geil: door moord. Skoop, (2), p. 26.
Ockersen, T. (07-05-1975). ‘Keetje’ is hol. Het Parool, z.p.
Orion Pictures Corporation (1985). Flesh+Blood. Production information.
Papon, F. (27-09-2003). Gruwelijk fresco van de middeleeuwen. Het Laatste Nieuws, z.p.
Pearce, L. & Wisker, A. (1998). Fatal Attractions: rescripting romance in contemporary literature and film. Londen: Pluto Press.
Peeters, F. (11-05-1973). Turks Fruit: ruwheid en platheid verstikken menselijke ondertoon. Het Belang van Limburg, z.p.
Petley, J. (1988). Flemish & Fantastic. Sight and Sound, 55(649), p. 37.
Polak, A. (20-09-2003). Rutger Hauer, een blonde Nederlander in Hollywood. NRC Handelsblad, z.p.
Pony Boy & Zoetrope Studios (prod.), Coppola, F.F. (regie). (1983). The Outsiders [Film]. USA: Warner Bros.
“Prins Bernhard: schoon geweten over Lockheed” (29-06-2001) [WWW]. NOS: http://www.omroep.nl/nos/nieuws/dossiers/bernhard90/2001/portal/bernhard_embargo.html [05-05-2003].
Probst, C. (2000). Sight Unseen. American Cinematographer, 81(8), pp. 38-49.
“Prof. F. Weinreb’s Homepage” (1998) [WWW]. http://www.geocities.com/Athens/Olympus/6724/ind.html [05-05-2003].
Proper, R. (08-04-1975). ‘Het Romantisch Realisme’ van Keetje Tippel. Vrij Nederland, z.p.
R.A.F. (04-10-1985). Flesh and Blood: spetterende eeuw. De Standaard, z.p.
Rayns, T. (1984). De Vierde Man (The Fourth Man). Monthly Film Bulletin, 51(607), p.252-253.
Rijpens, J. (26-10-1977). Het Nederlandse antwoord op “Een brug te ver”. Knack, p. 61.
Roberts, P. (1990). Total Recall: Ego Trip. Cinefex, (43), pp. 5-33.
Robley, L.P. (1997). Interstellar Exterminators. American Cinematographer, 78(11), pp. 56-65.
Roodnat, J. (09-08-1990). Een drilboor-arbeider op zoek naar zijn geheugen. NRC Handelsblad, p. 3.
Sammon, P.M. (1998). Bug Bites. Cinefex, (73), pp. 66-91.
Sandler, K. (2001). The naked Truth: Showgirls and the fate of the X/NC-17 rating. Cinema Journal, 40(3), pp. 69-87.
Schickel, R. (10-11-1997). Starship Troopers. Time, p. 102.
Schmertz., J. (1993). On Reading the Politics of Total Recall. Post Script, 12(3), pp. 35-43.
“Schwarzenegger” (z.d.) [WWW]. Fox Entertainment: www.foxhome.com/schwarzenegger [01-05-2003].
Shaw, D. (12-2002). Paul Verhoeven [WWW]. Senses of Cinema: www.sensesofcinema.com/contents/directors/03/Verhoeven.html [15-03-2003].
Shay, E. (2000). Disappearing act. Cinefex, (83), pp. 105-131.
Smith, A. (2002). Retro: the making of…RoboCop. Empire,(153), pp. 85-89.
Stam, H. (09-08-1990). Ordinair en soms lelijk, maar klasse in zijn soort. De Volkskrant, z.p.
Stigter, B. (23-08-2000). Laag voor laag lyrisch verdwijnen [WWW]. NRC Weppagina’s: www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/08/23/Kun/03.html [30-04-2003].
Stockman, E. (19-09-2000). Hollow Man. Humo, p. 58.
Stockman, E. (20-01-1998). Starship Troopers. Humo, p. 14.
Telotte, J.P. (2001). Science fiction film. Cambridge: Cambridge University Press.
Telotte, J.P. (1999). Verhoeven, Virilio, and ‘cinematic derealization’. Film Quarterly, (2), pp. 30-38.
Temmerman J. (10-09-2000). Interview met Paul Verhoeven. De Morgen, z.p.
Temmerman, J. (06-09-1985). Paul Verhoeven over ‘Turks Fruit’: ‘ik kende de vrouwen toen eigenlijk niet zo goed’. De Morgen, z.p.
“The Hitchhiker series, an overview” (z.d.). [WWW].Hitchhiker.com:
http://www.thehitchhiker.com/series/index.html [06-04-2003].
“The making of Total Recall” (2000)[DVD]. Nederland: Canal+.
TrisStar Pictures (1997). Starship Troopers. Production Information.
TriStar Pictures (1990). Total Recall. Production Information.
TriStar Pictures, Touchstone Pictures & Big Bug Pictures (prod.), Verhoeven P. (regie). (1997). Starship Troopers [DVD]. USA: Buena Vista Home Entertainment.
Turran, K. (04-08-2000). Hollow Man. Los Angeles Times, z.p.
Turran, K. (07-11-1997). Starship Troopers. Los Angeles Times, p. 1.
Universum Film A.G. (UFA) (prod.), Lang, F. (regie). (1927). Metropolis [Video]. USA: Kino International.
Valen, M. (1984). Paul Verhoeven [interview met]. Films and Filming, (352), pp. 15-18.
Van Bueren, P. (12-09-1985). Avonturenfilm Flesh and Blood biedt weinig vrolijkheid. De Volkskrant, z.p.
Van Bueren, P. (08-01-1998). Insecten lijken mensen en omgekeerd. De Volkskrant, z.p.
Van Bueren, P. (08-10-1987). Paul Verhoeven bereikt evenwicht in Robocop. De Volkskrant, z.p.
Van De Graaf, P. (2000). Paul Verhoeven over Hollow Man. Skrien, 32(8), p. 21.
Vandemaele, K. (18-10-1990). Paul Verhoeven herinnert zich. Humo, pp. 18-24.
Van Gelder, H. (1995). Hollands Hollywood: alle Nederlandse speelfilms van de afgelopen zestig jaar. Amsterdam: Luitingh-Sijthoff.
Van Rooy, M. (23-02-1973). Turks Fruit: de eerste volwassen Nederlandse speelfilm. NRC Handelsblad, z.p.
Van Scheers, R. (1996). Paul Verhoeven: de geautoriseerde biografie. Utrecht: Bijleveld.
Verachtert, J. (1973). Turks Fruit. Cinemagie, pp. 101-104.
Verdaasdonk, D. (1990). Beroep regisseur: het verkrijgen van continuïteit in een artistiek beroep. Zeist: Kerckebosch bv.
Verdaasdonk, D. (1984). De brede stroom: de tweede generatie afgestudeerden aan de Nederlandse Filmacademie. Utrecht: Cambium.
Verstappen, W. (1981). Turks Fruit, Oesters, Durex, Broer Jan en een dineetje. Skoop, (5), pp. 23-25.
Waller, E. (07-03-1975). Keetje Tippel, een gemiste kans. NRC Handelsblad, z.p.
Weuve, C. (17-06-2001). Thoughts on Starship Troopers [WWW]. Kentaurus: http://www.kentaurus.com/troopers.htm [27-04-2003].
Wolthuis, J.J.C. (1977). Interview met Rogier van Otterloo. Skoop 13(8), pp. 36-37.
Wouters, J.P. (1983). De Vierde Man: de lorelei van Vlissingen. Film en Televisie, (317), p. 32.
Zaagsma, F. (1975). Hoe de Nederlandse producentencinema toch nog een auteur gebaard heeft. Skoop, 11(3), pp. 2-7.
1. Een Hagedis Teveel (1960)
Produktie: Nederlandse Studenten Filmindustrie
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Jan van Mastrigt
Opnameleiding: Frits Boersma
Montage: Ernst Winar
Muziek: Aart Gisolf
Met onder andere : Erik Bree, Marijke Jones & Hermine Menalda
Technische gegevens: 35 minuten, zwart-wit op 16mm.
2. Niets Bijzonders (1961)
Produktie: Nederlandse Studenten Filmindustrie
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Jan van Mastrigt
Opnameleiding: Frits Boersma
Met: Jan van Mastrigt & Marina Schapers
Technische gegevens: 9 minuten, zwart-wit op 16 mm.
3. De Lifters (1962)
Produktie: Nederlandse Studenten Filmindustrie
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Jan van Mastrigt
Opnameleiding: Frits Boersma
Montage: Ernst Winar
Met onder andere: Geerda Walma van der Molen, Jaap van Donselaar & Maarten Schutte
Technische gegevens: 17 minuten, zwart-wit op 16 mm.
4. Feest (1963)
Produktie: Paul Verhoeven
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Jan van Mastrigt
Opnameleiding: Ferenc Kàlman-Gàll
Montage: Ernst Montage
Muziek: Dirk Broeckaerts
Met onder andere: Yvonne Blei-Weissmann, Dick de Brauw & Pieter Jelle Bouman
Technische gegevens: 28 minuten, zwart-wit op 35 mm.
5. Het Korps Mariniers (1965)
Produktie: Multifilm
Regisseur: Paul Verhoeven
Opname: Peter Alsemgeest, Jan Kijser & Jos van Haarlem
Montage: Ernst Winar
Muziek: H.C. van Lijnschoten
Technische gegevens: 23 minuten, kleur op 35 mm.
6. Portret van Anton Adriaan Mussert (1968)
Produktie: VPRO-televisie
Regisseur: Paul Verhoeven
Opnameleiding: Jaap Buis
Technische gegevens: 50 minuten, zwart-wit op 16 mm, televisie.
7. Floris (1969)
Produktie: Max Appelboom Producties
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gerard Soeteman
Opnameleiding: Ton Buné
Montage: Jan Boszdriesz
Muziek: Julius Steffaro
Met onder andere: Rutger Hauer, Jos Bergman & Hans Culeman
Technische gegevens: 30 minuten per deel, zwart-wit op 35 mm, televisie.
8. De Worstelaar (1970)
Produktie: Nico Crama
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Paul Verhoeven & Kees Holierhoek
Opnameleiding: Jan de Bont
Montage: Jan Boszdriesz
Muziek: Julius Steffaro
Met onder andere: Jon Bluming, Bernhard Droog & Mariëlle Fiolet
Technische gegevens: 30 minuten, kleur op 335 mm.
9. Wat Zien Ik? (1971)
Produktie: Rob Houwer
Producent: Kees Groenewegen & Ineke van Wezel
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gerard Soeteman & Albert Mol
Opnameleiding: Jan de Bont
Montage: Jan Boszdriesz
Muziek: Julius Steffaro
Met onder andere: Ronny Bierman, Sylvia de Leur & Piet Römer
Technische gegevens: 93 minuten, kleur op 35 mm.
10. Turks Fruit (1973)
Produktie: Rob Houwer
Producent: Mia van ‘t Hof
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gerard Soeteman & Jan Wolkers
Opnameleiding: Jan de Bont
Montage: Jan Boszdriesz
Muziek: Rogier van Otterloo
Met onder andere: Rutger Hauer, Monique van de Ven & Wim van de Brink
Technische gegevens: 112 minuten, kleur op 35 mm.
11. Keetje Tippel (1975)
Produktie: Rob Houwer
Producent: Kees Groenewegen
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gerard Soeteman & Neel Doff
Opnameleiding: Jan de Bont
Montage: Jane Sperr
Muziek: Rogier van Otterloo
Kostuums: Robert Bos
Met onder andere: Rutger Hauer, Monique van de Ven & Eddy Brugman
Technische gegevens: 109 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: Tuschinski Film Distribution
12. Soldaat van Oranje (1977)
Produktie: Rob Houwer Films
Producent: Mia van ‘t Hof
Regisseur: Paul Verhoeven
Regieassistent: Hans Kemna & Jindra Markus
Scenario: Soeteman, Verhoeven, Holierhoek en Hazelhoff-Roelfzema
Opnameleiding: Jost Vacano
Montage: Jane Sperr
Muziek: Rogier van Otterloo
Kostuums: Elly Claus
Special effects: Robert Leerinck & Aat van Westen
Met onder andere: Rutger Hauer, Jeroen Krabbé & Edward Fox
Technische gegevens: 153 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: Tuschinski Film Distribution
13. Voorbij, Voorbij (1979)
Produktie: Joop van der Ende voor KRO-televisie
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gerard Soeteman
Opnameleiding: Mat van Hensbergen
Montage: Ine Schenkkan
Muziek: Hans Vermeulen
Met onder andere: André van den Heuvel, Andrea Domburg & Piet Römer
Technische gegevens: 58 minuten, kleur op 16 mm, televisie.
14. Spetters (1980)
Produktie: Joop van den Ende
Producent: Gijs Versluys
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gerard Soeteman
Opnameleiding: Jost Vacano
Montage: Ine Schenkkan
Muziek: Ton Scherpenzeel & Kayak
Met onder andere: Hans van Tongeren, Renée Soutendijk & Toon Agterberg
Technische gegevens: 115 minuten, kleur op 35 mm.
15. De Vierde Man (1983)
Produktie: Rob Houwer voor Verenigde Nederlandsche Filmcompagnie
Producent: Remmelt Remmelts
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gerard Soeteman & Gerard Reve
Opnameleiding: Jan de Bont
Montage: Ine Schenkkan
Muziek: Loek Dikker
Special effects: Harrie Wiessenhaan & Chris Tucker
Met onder andere: Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk & Thom Hoffman
Technische gegevens: 90 minuten, kleur op 35 mm.
16. The Hitchhiker (1983)
Produktie: Lewis Chesler & Jeremy Lipp
Regisseur: o.a. Paul Verhoeven
Scenario: Naomi Janzen & Guy Shulman
Opnameleiding: Richard Wincenty
Met: Nicholas Campbell
Technische gegevens: 30 minuten, kleur, televisie.
17. Flesh and Blood (1985)
Produktie: Riverside Pictures & Orion Pictures
Producent: Gijs Versluys, Remmelt Remmelts & Carlos Orengo
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gerard Soeteman
Opnameleiding: Jan de Bont
Montage: Ine Schenkkan
Muziek: Basil Poledouris
Kostuums: Yvonne Blake
Met onder andere: Rutger Hauer, Jennifer Jason-Leigh & Tom Burlinson
Technische gegevens: 126 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: Orion Pictures Corporation
18. RoboCop (1987)
Produktie: Orion Pictures
Producent: Arne Schmidt
Uitvoerend producent: Jon Davison
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Edward Neumeier & Michael Miner
Opnameleiding: Jost Vacano
Montage: Frank J. Urioste
Muziek: Basil Poledouris
Special effects: Phil Tippet, Peter Kulan, Robert Balack & Dale Martin
Ontwerp RoboCop: Rob Bottin
Met onder andere: Peter Weller, Nancy Allen & Daniel O’Herlily
Technische gegevens: 103 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: Orion Pictures Corporation
19. Total Recall (1990)
Produktie: Carolco Pictures
Producent: Ronald Shusset & Buzz Freitshans
Uitvoerend producent: Mario Kassar & Andrew Vanja
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: R. Shusett, D. O’Bannon, G. Goldman & Philip K. Dick
Opnameleiding: Jost Vacano
Montage: Frank J. Urioste
Muziek: Jerry Goldsmith
Special effects: Scott Fisher & Dream Quest Images
Speciale make-up: Rob Bottin
Met onder andere: Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone & Michael Ironside
Technische gegevens: 109 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: Columbia TriStar Pictures
20. Basic Instinct (1992)
Produktie: Carolco & StudioCanal+
Producent: Alan Marshall
Uitvoerend producent: Mario Kassar
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Joe Esterhas
Opnameleiding: Jan de Bont
Montage: Frank J. Urioste
Muziek: Jerry Goldsmith
Speciale make-up: Rob Bottin
Met onder andere: Michael Douglas, Sharon Stone & Jeanne Tripplehorn
Technische gegevens: 130 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: TriStar Pictures
21. Showgirls (1995)
Produktie: Carolco & Chargeurs
Producent: Alan Marshall
Uitvoerend producent: Mario Kassar
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Joe Eszterhas
Opnameleiding: Jost Vacano
Montage: Mark Goldblatt & Mark Helfrich
Muziek: David Stewart & Prince
Choreografie: Marguerite Pomerhn Derricks
Met onder andere: Elizabeth Berkley, Gina Gershon & Kyle MacLachlan
Technische gegevens: 131 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
22. Starship Troopers (1997)
Produktie: Touchstone, TriStar & Big Bug Pictures
Producent: Allan Marshall & Jon Davison
Co-producent: Ed Neumeier, Phil Tippet, Frances Doel & Stacy Lumbrezer
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Edward Neumeier & Robert A. Heinlein
Opnameleiding: Jost Vacano
Montage: Mark Goldblatt & Caroline Ross
Muziek: Basil Poledouris
Special effects: Scott E. Anderson met ILM & Sony Imageworks
Met onder andere: Casper van Dien, Denise Richards & Dina Meyer
Technische gegevens: 129 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: TriStar Pictures
23. Hollow Man (2000)
Produktie: Columbia TriStar Pictures
Producent: Douglas Wick & Alan Marshall
Uitvoerend producent: Marion Rosenberg
Regisseur: Paul Verhoeven
Scenario: Gary Scott Thompson & Andrew W. Marlowe
Opnameleiding: Jost Vacano
Montage: Mark Goldblatt
Muziek: Jerry Goldsmith
Special effects: Scott E. Anderson & Sony Imageworks
Met onder andere: Kevin Bacon, Elizabeth Shue & Josh Brolin
Technische gegevens: 112 minuten, kleur op 35 mm.
Distributie: Columbia TriStar Pictures
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |