De ceremoniële dansen van de Wodaabe nomaden uit Niger. Een onderzoek naar de gelaatsbeschilderingen. (Jacques Van Nieuwerburgh) |
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |
Fig. 1: Sommige details uit de rotsgravures van het Algerijns
Tassali massief (5000 vC-1800 vC) vertonen veel
gelijkenis met de hedendaagse Wobaabe cultuur.
Fig. 2: Organisatie van het kampement
a) Opstelling van de suudu of woonst
b) Opstelling van het kampement
Fig. 3: Elke woonst (suudu) heeft een bed van
Touareg makelij.
Fig. 4: Dansattributen bij de geerewol:
a: ceremoniële bijl; b: roberè
(kwast als haartooi); c: haak
met ringen (akkayawre)
Fig. 5: a-c: halskettingen voor vrouwen en mannen;
d: nekjuwelen (sapo) gedragen door mannen.
Fig. 6: a-b: Ornament gemaakt uit
leer met ringen, gedragen
op het lendekruis tijdens
de geerewol dans.
Fig. 7: a: amuletten in het haar gedragen.
b: hoofdjuweel (doobite) bij de yaake dans
Fig. 8: Zwarte opmaakpoeder (finaari)
Fig. 9: Vrouwelijke ornamenten. a: reeks van 7 ornamenten; b: haarpin; c: enkelbanden (jabbo).
Fig. 10; a-m: Meest voorkomend motief, rechthoekig vlak met diagonalen. Dit wordt soms in reeksen
herhaald. De vlakken kunnen contrasterend ingevuld zijn waardoor een zandlopermotief
ontstaat. Dit motief zou door de islamisering een andere betekenis gekregen hebben en wordt
nu als koranlei (Alluwaaje) geïnterpreteerd.; f: motief van de Touareg sandaal (Bovin 2001:18)
Fig 11 ; Enkele handgeborduurde motieven op de randen van een kledingstuk; a: naange 'de zon schijnt';
b en c : tobbe: 'kleine charme tatoeage op elke wang'; d: leegorkol: 'de ooghoek', knipoog;
e: leegorkol: een andere 'ooghoek'; f: lewru:'de maan schijnt'; g: yaaroode walbo: 'tatoeage op
iemands schouder; h: ster, in twee versies, geborduurd op feestkostuums.
Fig. 12; a: kronkelende weg; b: kampement; c: slang; d: spin; e: sukaabe bezoekers; f: opeenvolging
van slapende sukaabe en surbaabe (meisjes en jongens) ; g: vliegtuig; h: sandaal; i: bedstijl;
j: koranlei; k: vogeloog; l: tak en koord
fig.13: a-j: geometrische motieven, gegraveerd op kalebassen
fig.14: Motieven op kalebasrand.
a:maanmotief, b-c: stilistische weergave van amuletten
fig.15: a-c: Geometrische kalebasmotieven,typisch voor de Wodaabe uit Bomo.
fig.16: a-d: Antropomorfe figuren op kalebassen, uit westelijk regio (jaren '50).
fig.17: Gestileerde motieven als tatoeages op het lichaam of als ornamentele kunst op objecten.
a-c) palmbomen; d-e) runderen; f) hagedis; g) paraplu
fig.18: Voorbeelden van gestileerde antropomorfe figuren als motief op kalebassen, fig. f stelt een mannelijk
figuur voor met strohoed en vlechten, fig. g een vrouwelijk figuur met oorringen en juwelen.
fig.19: Motief dat veelvuldig op de gelaads-
beschilderingen voorkomt, door sommige auteurs als suudu of woonst omschreven.
fig.20: Motieven gebruikt bij de tatoeages.
a) tatoeage op de slapen
b) gestileerde figuur met aanduiding van tatoeages
c) motief bij tatoeage op borst
fig.21: Twee veel voorkomende motieven op het borduurwerk:
a) (cuudi) of kampementen ; b) kalfskoorden (staan symbool voor welvaart)
Fig. 22: Overzicht van de gelaatsmodellen en opmaakkleuren.
a) vrouwelijk gelaatsmodel b) mannelijk gelaatsmodel met aanduiding van de omtreklijn
c) (1 - 6) kleurvarianten om contrastwerking aan te duiden.
(1: geerewol opmaak; 2: zwart - wit foto; 3-6: yaake opmaak).
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |