De ceremoniële dansen van de Wodaabe nomaden uit Niger. Een onderzoek naar de gelaatsbeschilderingen. (Jacques Van Nieuwerburgh) |
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |
Afb. 21: Pyrogravuretechniek wordt ook toegepast
voor het aanbrengen van decoratieve patronen
op de bedstijlen.(oostelijke regio)
Afb. 22: Kalebas met herdersfiguren en geometrische motieven.
Afb. 23: Enkelbanden gemaakt door
Haussa smeden volgens
Wodaabe specificaties.
Afb. 24: Kalebas tafel (saga) met benaming van de onderdelen.
a: Dangalé: tafelstijl (ook benaming van tatoeage). b: Gatal saga: ornament van de tafelstijl. c: Leeso: mat waarop men slaapt. d: Elletel: kalebaspakket. e: Gatel elletel: zadel voor pakket. f: Gashungol elletel: vlechtwerk dat pakket samenbindt. g: Tekere: kalebashouder, ring van gras h: Tuumude: kalebas waarin restje zure melk bewaard blijft. i: Tuumude: kalebas met gierstbrei. j: Sonporé: gevlochten kalebasbeschermer. |
Afb. 24: Ook bij vrouwen vinden we gezichtsbeschilderingen. (ref.: Fig. 24.cb.09) |
Afb. 25: Mannen uit oostelijke regio hebben net zoals de vrouwen gezichtstatoeages. |
Afb. 26: Fulbe meisje uit Kameroen met gelaatsbeschilderingen. (ref.: Fig. 24.zpf.05) |
Atb. 27: De tatoeages worden niet benadrukt in deze geerewol opmaak. |
Afb. 28: Sommige mannen uit oostelijke regio hebben ook tatoeages op het lichaam. |
Afb. 29: In de oostelijke regio zijn sommige tatoeages in de vorm van scarificaties. |
Atb. 30: Meisje met gezichtstatoeage en opmaak. (ref.: Fig. 24. hb.01) |
Afb. 31 : De tatoeages worden benadrukt met witte stippen. (ref.: Fig. 24.hb.03) |
Afb. 32: Meisje met gezichtstatoeages. (ref.: Fig. 24.hb.04) |
Afb.33: Yaake opmaak uit oostelijke regio. (ref.: Fig. 25.bm.10)
Opmaakpoeder werd vermengd met boter.
Afb. 34: Mannenkapsel met 2 of 3 zijvlechten.
Afb. 35: Bij deze opmaak werden de haarplukken
aan de mondhoeken geaccentueerd. (ref.:
Fig. 32.zpf.04)
Afb. 36: Opmerkelijke gelaatsbeschildering uit
oostelijke regio, Diffa.
Afb.37: Poeders gebruikt voor de gelaatsbeschilderingen.
a) gesteenten en poeders in verschilende tinten,
gebruikt bij gelaatsbeschilderingen.
b) Licht okerkleurige steen gebruikt bij het
aanbrengen van strepen (sifull) of
vlekken (tobbe) om de contrast werking
te versterken.
c) Rode oker, (polla) gebruikt voor de
opmaak van de geerewol dans.
d) Makara pura: okerkleurig gesteente
gebruikt als opmaaklaag bij de yaake dans.
e) Rood synthetisch poeder dat als surrogaat gebruikt
wordt. Met dit product kleuren de Touareg hun
lederwaren.
f) Makara pura in een andere tint.
Afb. 38: Gelaatstatoeage bij vrouwen, aangebracht
in de typische zones van het gezicht.
Afb. 39: Kruidenmasker (wayllungo) wordt
ook als opmaak voor de yaake dans gebruikt.
Afb. 40: Djouri Bigué (informant).
Eenvoudige gelaatsopmaak voor
yaake dans.
Afb. 41: Bij deze vrouw bedekt het hoofdjuweel
(doobite) de volledige neusrug.
Afb. 42: Beeldfragmenten: verschillende stappen van het opmaak proces. |
|
a) opmaakpoeder (makara pura) (ref.: Frag. a4) |
b) Lehmu Djima (informant) brengt onderlaag aan. (ref.: Frag. a7) |
c) Versnijden van het opmaakpoeder (makara pura). (ref.: Frag. b2) |
d) Aanbrengen van de omtreklijn. (ref.: Frag. b5) |
e) Omtreklijn wordt duidelijk aangezet. (ref.: Frag. c3) |
f) Aanbrengen van de gele streep (sifull pura). (ref.: Frag. c7) |
g) Aanbrengen van details (tobbe pura) in de mondhoek. (ref.: Frag. d3) |
h) Aanbrengen van de zwarte stippen (tobbe). (ref.: Frag. d3) |
i) Close-up van Ortoudo Bermo (informant) Bij de gelaatsopmaak. (ref.: Frag. d6) |
j) Lehmu Djima (informant) en veelvuldig winnaar van de dansen. (ref.: Frag. d8) |
k) De tulband wordt om een muts gewikkeld. (ref.: Frag. d6) |
l) Schikken van het hoofdjuweel (doobite). (ref.: Frag. e6) |
m) Aanbrengen van de tulband. (ref.: Frag. f1) |
n) Traditionele lederen lendendoek (deddo ). (ref.: Frag. f6) |
o) Gelaatsmimiek tijdens de yaake dans. (ref.: Frag. g1) |
p) Gelaatsmimiek tijden de yaake dans. (ref.: Frag. g2) |
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |