De ceremoniële dansen van de Wodaabe nomaden uit Niger. Een onderzoek naar de gelaatsbeschilderingen. (Jacques Van Nieuwerburgh) |
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |
· Allfragments: totale weergave van alle fragmenten; totale duur: 5’36” (15 mb)
· Fragments: afzonderlijk weergave van individuele fragmenten (zie ook afb. 42):
Afb. 42: Beeldfragmenten: verschillende stappen van het opmaak proces. |
|
a) opmaakpoeder (makara pura) (ref.: Frag. a4) |
b) Lehmu Djima (informant) brengt onderlaag aan. (ref.: Frag. a7) |
c) Versnijden van het opmaakpoeder (makara pura). (ref.: Frag. b2) |
d) Aanbrengen van de omtreklijn. (ref.: Frag. b5) |
e) Omtreklijn wordt duidelijk aangezet. (ref.: Frag. c3) |
f) Aanbrengen van de gele streep (sifull pura). (ref.: Frag. c7) |
g) Aanbrengen van details (tobbe pura) in de mondhoek. (ref.: Frag. d3) |
h) Aanbrengen van de zwarte stippen (tobbe). (ref.: Frag. d3) |
i) Close-up van Ortoudo Bermo (informant) Bij de gelaatsopmaak. (ref.: Frag. d6) |
j) Lehmu Djima (informant) en veelvuldig winnaar van de dansen. (ref.: Frag. d8) |
k) De tulband wordt om een muts gewikkeld. (ref.: Frag. d6) |
l) Schikken van het hoofdjuweel (doobite). (ref.: Frag. e6) |
m) Aanbrengen van de tulband. (ref.: Frag. f1) |
n) Traditionele lederen lendendoek (deddo ). (ref.: Frag. f6) |
o) Gelaatsmimiek tijdens de yaake dans. (ref.: Frag. g1) |
p) Gelaatsmimiek tijden de yaake dans. (ref.: Frag. g2) |
- Frag. a11: Bijwerken van vlechten, 4”
- Frag. a2: Tanden poetsen, 4”
- Frag. a3: Uitkiezen tuniek, 5”
- Frag. a4: Opmaakpoeder (makara pura), 5”
- Frag. a5: Opmaakpoeder (makara pura), 7”
- Frag. a6: Aanbrengen onderlaag, 7”
- Frag. a7: Aanbrengen onderlaag, 7”
- Frag. a8: Omtreklijn opmaaklaag, 9”
- Frag. a9: Uitlenen opmaakpoeder, 4”
- Frag. b1: Versnijden opmaakpoeder, 12”
- Frag. b2: Versnijden opmaakpoeder, 12”
- Frag. b3: Lehmu Djima (LD), opmaakl., 5”
- Frag. b4: LD, opmaaklaag, 5”
- Frag. b5: Omtreklijn, opmaaklaag, 11”
- Frag. b6: Invullen opmaaklaag, 6”
- Frag. b7: Invullen opmaaklaag, 5”
- Frag. b8: Ortoudo Bermo (OB),opmaakl., 3”
- Frag. b9: Detail neuszone, sifull pura, 7”
- Frag. c1: Detail neuszone, sifull pura, 7”
- Frag. c2: Vermalen poeder, 10”
- Frag. c3: LD, omtreklijn, 13”
- Frag. c4: LD, aanbrengen sifull pura, “4
- Frag. c5: LD, aanbrengen sifull pura, “4
- Frag. c6: LD, aanbrengen sifull pura, “2
- Frag. c7: LD, aanbrengen sifull pura, “5
- Frag. c8: LD, aanbrengen sifull pura, “7
- Frag. c9: OB, aanbrengen sifull pura, “9
- Frag. d1: Detailopmaak, tobbe pura, 2”
- Frag. d2: OB, detailopmaak mondhoek, 1”
- Frag. d3: OB, detailopmaak mondhoek, 9”
- Frag. d4: Detailopmaak, ooghoek, 4”
- Frag. d5: LD, detail opmaak tobbe, 2”
- Frag. d6: OB, close-up gelaat, 3”
- Frag. d7: Aanbrengen detailopmaak, 1”
- Frag. d8: LD, schikken juwelen, 4”
- Frag. d9: LD, opzetten muts, 3”
- Frag. e1: LD, hoofdjuweel doobite, 4”
- Frag. e2: LD, hoofdjuweel doobite, 6”
- Frag. e3: Schikken hoofdjuweel, 1”
- Frag. e4: Aanbrengen hoofdjuweel, 4”
- Frag. e5: Schikken hoofdjuweel, 4”
- Frag. e6: Schikken hoofdjuweel, 3”
- Frag. e7: Aanbrengen hoofdjuweel, 6”
- Frag. e8: OB, lippen zwarten, 5”
- Frag. e9: OB, wenkbrauwen zwarten, 6”
- Frag. f1: LD, aanbrengen tulband, 7”
- Frag. f2: LD, aanbrengen hoofdband, 4”
- Frag. f3: LD, strohoed malafaare, 4”
- Frag. f4: OB, ornament, 5”
- Frag. f5: OB, close-up gelaat, 3”
- Frag. f6: Deddo, lederen lendendoek, 8”
- Frag. f7: Opvoering yaake dans, 11”
- Frag. f8: LD, gelaatsmimiek, yaake, 6”
- Frag. f9: Gelaatsmimiek, yaake, 4”
- Frag. g1: Gelaatsmimiek, yaake, 5”
- Frag. g2: Gelaatsmimiek, yaake, 5”
Fig. 1: Sommige details uit de rotsgravures van het Algerijns
Tassali massief (5000 vC-1800 vC) vertonen veel
gelijkenis met de hedendaagse Wobaabe cultuur.
Afb. 1: De Wodaabe verkiezen het Bororoji ras met de lange,
liervormige horens.
Tabel 1: Vergelijking van de lineage structuur bij verscheidene auteurs
In de literatuur wordt de structuur van de lineages binnen de Wodaabe gemeenschap verschillend voorgesteld. We geven hier een beknopt overzicht van beide maximale lineages, met respectievelijk de primaire lineages. De secundaire lineages die hierbij vermeld worden hebben we schuin aangeduid.
Maximale lineage Alijam:
Dupire |
Van Offelen |
Loncke |
Bonfiglioli2 |
|
|
|
|
Bi-Hama'en |
Bii Hamma'en |
Bii Hamma'en |
Bii-Hamma'en |
Bi-Ute'en |
Bii Ute'en |
Bii Utey'en |
|
Bibbe-Denké |
Bibbe Denko |
Bibbe Denke |
|
Bi-Nga'en |
Bii Nga'en |
Bii Nga'en |
|
Yamanko'en |
Yaamanko'en |
Yaamanko'en |
|
Bi-Koro'en |
Bii Korony'en |
Bii Korony'en |
|
Alamojo |
Alamoyyo |
Alamoyyo |
|
Hadali |
|
|
|
Baberu |
|
|
|
Bubuanko'en |
|
|
|
Maximale lineage Degereeji
Dupire |
|
Van Offelen |
Loncke |
Bonfiglioli |
|
Informant |
|
Fractie |
|
|
|
Fractie |
|
|
|
Cahidooji |
|
Cahidooji: |
|
|
|
|
|
Ganndawkeru |
|
Ganndawkeeru |
|
degereji |
|
|
Limanko'en |
|
Liimanko'en |
Degereji |
nyoaru |
|
|
Nyiiwaaru |
|
Nyiiwaaru |
= degereji |
|
|
|
Dubanko'en |
|
Dubanko'en |
|
kayauru |
|
|
Kayawru |
|
Kayawru |
= degereji |
ayanko'en |
|
|
Ayyanko'en |
|
Ayyanko'en |
= degereji |
shahidoji |
|
|
|
|
|
= degereji |
jijiru |
|
Jiijiiru |
Jiijiiru |
Jiijiiru |
|
Jiijiiru |
godianko'en |
god. gawo |
Gojanko'en |
Gojanko'en |
|
|
Gojanko'en |
|
god. godie |
|
|
|
|
(=Gojeawa) |
|
god. ute |
|
|
|
|
|
gojeawa |
|
|
|
|
|
|
kasausawa |
|
Kasawsawa |
Kasawsawa |
|
|
Kasawsawa |
suudu-sukael |
|
Suudu Suka'el |
Suudu Sukayel |
|
Suudu Sukael |
|
bagel'en |
|
Baagel'en |
Baagel'en |
|
|
Bagel'en |
njapto'en |
Njap.yakbalde |
Njapto'en |
Njapto'en |
|
|
|
|
Njap.Zanguébé |
|
|
|
|
|
|
|
Hadaali |
Hadaali |
|
|
|
galoru |
|
|
|
|
|
Galoru |
suuduru |
|
|
|
|
|
Suuduru |
|
|
|
|
|
|
|
De ingekleurde vlakken bij de primaire lineages moeten volgens onze informant als fracties gezien worden binnen dezelfde primaire lineage. (Informant Djouri Bigué)
Fig. 2: Organisatie van het kampement
a) Opstelling van de suudu of woonst
b) Opstelling van het kampement
Tabel 2: Overzicht van de frequentie en aard van de bezoeken aan Europa
Het Wereldculturencentrum Zuiderpershuis vzw organiseerde evenementen waarbij groepen Wodaabe dansers uit Niger in België en andere Europese landen dansvoorstellingen gaven. Het waren vooral leden van de Godjanko’en en de Bii’Korony’en lineage.
1. 1996: België (Antwerpen)/ Nederland / Luxemburg / Duitsland
2. 1998: België (Antwerpen)/ Nederland / Luxemburg
3. 2000: België (Antwerpen)/ Nederland / Duitsland / Zwitserland
Andere cultuurhuizen in Europa (Frankrijk, Zwitserland) hebben soortgelijke evenementen georganiseerd.
Het betreft hier een beperkt overzicht van de bezoeken die onze informanten ondernomen hebben sinds hun eerste culturele optreden in België. We vermelden hierbij de periode van hun bezoek en het jaartal.
Informanten |
Culturele bezoeken |
Landen |
Commerciële doeleinden |
Landen |
Gemid. verblijf |
Ortoudo Bermo |
1996 |
B / F |
1997 /1999/2000 2001 (x2)/2002 |
F/B/NL/ Zwit |
1.5 maand |
Lehmu Djima |
1996 |
B/ F/ Sp. Zwits. |
Elk jaar |
Fr/B/Zwit |
1.5 maand |
Bouda Droh |
1998 |
B |
2000 /2001 (x2) 2002 |
B |
2 maand |
Djouri Bigué |
1986 / 1998/ 2000 |
B/F |
1999/2001 |
Fr/Zwit/ B/NL |
1.5 maand |
Ali Nono
|
1998 |
B/ NL/Den. |
2001/2002 |
B/F/NL/ Zwit |
2 maand |
Bobou Doudje |
1998 |
B |
2000 / 2002 |
B/ NL |
1.5 maand |
Guirgui Ganayi |
|
|
2001/2002 |
I/Ijsland |
2 maand |
Deré Bermo |
1996 |
B/ F/ Sp. Zwits. |
|
|
|
Dangalé Dapse |
|
|
2002 |
B/Fr |
2 maand |
Della Gado |
1996 / 1997 |
B / F /Lux |
1997 /1999/2000 2001 (x2)/2002 |
F/B/NL/ Zwit |
1.5 maand |
1 Er werd voor dit type van nummering gekozen omwille van de afspeelbaarheid op alle computers.
2 Deze schrijver geeft geen overzicht van de maximale lineage Alijam.
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |