Van slavenliederen
tot hedendaagse dancehall

 

invloed van politiek, cultuur, religie en taal op reggaemuziek

Muriel Grégoire

 

Eindwerk voorgedragen tot het behalen van het diploma van Bachelor in Communicatiebeheer
 

Academiejaar: 2005-2006

Artevelde hogeschool

Opleiding Communicatiebeheer

Bijlokehof 4

9000 Gent

 

Promotor: Karen De Becker

 

home lijst scripties inhoud volgende  

 

Inleiding en probleemstelling

 

I Jamaica, paradijselijk reggae-eiland

    1.1. Jamaica, ‘out of many one people’ (sociografische situering)

    1.2. Van slavenliederen tot hedendaagse dancehall

 

II Politiek + economie

    2.1. De eerste volkeren en de Europese bezetting

    2.2. Sociaal commentaar onder invloed van slavernij

    2.3. Van ska naar rocksteady ten gevolge van politiek-economisch klimaat

    2.4. Reggae en politiek in de jaren 1970

    2.5. Nieuwe reggae en dancehall gaan in tegen neokolonialisme en politiek-economisch wanbeleid

    2.6. Misdaad en protest

 

III Cultuur

    3.1. Karakteristieken van het Jamaicaanse volk onder invloed van sociale factoren

        3.1.1 Inleiding

        3.1.2. Opvoeding en onderwijs

        3.1.3. Muzikale expressie: van Afrikaanse ‘griot-traditie’ naar ‘dancehall dj’s

        3.1.4. Andere culturele expressievormen

    3.2. Invloed van de internationalisering van de muziekwereld

 

IV Religie

    4.1. Inleiding

    4.2. Verschillende godsdienstige takken

    4.3 Rastafarianisme

        4.3.1. Ontstaan vanuit Ethiopianisme, Pan-Afrikanisme en Garveyisme

        4.3.2. Rasta-symboliek in reggae

 

V Taal

    5.1. “Pardon my patois!”

    5.2. Van standaardtaal naar ‘slang’ en terug

 

Besluit

 

 Bijlagen

 

 Bronnenlijst

 

home lijst scripties inhoud volgende