De slasherfilm onder het mes
een cultuur-kritische analyse van de Scream-trilogie
van Wes
Craven
Ruud Hawinkel
Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Sociale
Wetenschappen,
voor het behalen van de graad van
Licentiaat in de Communicatiewetenschappen .
Academiejaar: 2001-2002
Katholieke Universiteit Leuven
Promotor: Promotor: Prof. Dr. Willem Hesling
Verslaggever: Prof. Dr. Jan Van den Bulck
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
Hoofdstuk 1: Horror in de film
1.1 Definitie en typologie
1.2 Horror door de eeuwen heen
1.3 Geschiedenis van de horrorfilm
1.3.1 De stille film
1.3.2 De introductie van geluid zorgde voor de echte doorbraak van de horrorfilm in de jaren ’30 en ’40
1.3.3 De jaren ’50 en ’60 brachten horror dichter bij huis
1.3.4 De Unholy Trinity kenmerkte de jaren ‘70
1.3.5 Verschillende subgenres vonden elkaar in de laatste decennia van de 20ste eeuw
Hoofdstuk 2: De slasherfilm
2.1 Terminologische verwarring
2.2 Voornaamste kenmerken van de slasherfilm
2.2.1 Productie
2.2.2 Formele elementen
2.2.3 De personages
2.2.4 Thematiek
2.2.5 Setting
2.2.6 Narratieve structuur
2.2.7 Geweld
2.3 Het spelelement
2.4 Kort historisch overzicht
2.5 Belangrijke regisseurs en producenten
2.5.1 John Carpenter
2.5.2 Tobe Hooper
2.5.3 Sean S. Cunningham
2.5.4 Steve Miner
Hoofdstuk 3: De Scream-trilogie: algemeen
3.1 De regisseur: Wes Craven
3.2 De scenaristen: Kevin Williamson & Ehren Kruger
3.2.1 De scenarist voor Scream en Scream 2: Kevin Williamson
3.2.2 De scenarist van Scream 3: Ehren Kruger
3.3 Productiegeschiedenis Scream
3.3.1 Het scenario
3.3.2 De regisseur
3.3.3 De casting
3.3.4 De locatie
3.3.5 Censuur
3.3.6 De release
3.4 Het vervolg: Scream 2
3.5 Het slot van de trilogie? Scream 3
3.6 De Scream-trilogie en de discussie over geweld in de cinema
Hoofdstuk 4: De Scream-trilogie: filmanalyse
4.1 Thematiek
4.2 Narratieve structuur
4.2.1 De narratieve structuur van Scream
4.2.2 De narratieve structuur van Scream 2
4.2.3 De narratieve structuur van Scream 3
4.3 Mise-en-scène
4.3.1 De mise-en-scène in Scream
4.3.2 De mise-en-scène in Scream 2
4.3.3 De mise-en-scène in Scream 3
4.4 Camera en montage
4.4.1 Camera en montage in Scream
4.4.2 Camera en montage in Scream 2
4.4.3 Camera en montage in Scream 3
4.5 Geluid in de Scream-trilogie
Hoofdstuk 5: Cultuurkritische benadering van het slashergenre in het algemeen en de Scream-trilogie in het bijzonder
5.1 Het belang van horror voor de samenleving
5.1.1 Drie theorieën
5.1.2 Het publiek
5.1.3 Overdracht van seksuele informatie via mythologie
5.1.4 Incest
5.1.4.1 De oer-mythe van de ‘primal horde’
5.1.4.2 De incest-thematiek in slasherfilms
5.2 Het Oedipus-complex
5.3 De oerverhalen van het slashergenre
5.3.1 De weerwolf
5.3.2 Dr. Jekyll en Mr. Wolfman
5.4 Het sprookje van De drie biggetjes
5.5 De reflexiviteit van de Scream-trilogie
Bijlage 1 Découpage in scènes: Scream
Bijlage 2 Découpage in scènes: Scream 2
Bijlage 3 Découpage in scènes: Scream 3
Bijlage 4 Cast en credits: Scream
Bijlage 5 Cast en credits: Scream 2
Bijlage 6 Cast en credits: Scream 3
home | lijst scripties | inhoud | volgende |