Hector & Caecilia - of - De contemporaine Nederlandse Berlioz-receptie naar het tijdschrift Caecilia 1844-1874, ingeleid en verklaard. (Sipke M. Hoekstra) |
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |
Bijlagen
Bijlage 1 Concertprogamma’s in de vier grote steden. 1853 en 1854
Verantwoording en uitleg
In onderstaande overzichten heb ik geprobeerd weer te geven wat de verhouding op de Nederlandse programma’s was tussen Duitse, Nederlandse, Franco-Italiaanse en overige werken met een symfonische bezetting. Ik heb daartoe van enkele jaren de in Caecilia opgenomen progrmma’s vervat in iets triviaals als schema’s. Het gaat om de jaren 1853 en 1854, twee aanéénsluitende jaren, samenvallend met jaargangen X en XI van Caecilia. Omdat de informatie over concerten buiten de tegenwoordige Randstad te schaars was, maar ook te onregelmatig binnenkwam om het representatief te mogen veronderstellen, heb ik mij beperkt tot de vier grote steden in het westen des lands.
Het is van belang hier te onthouden, dat niet van ieder concert in de door mij bestudeerde vier steden een recensie is opgestuurd naar Caecilia. Ik heb de indruk dat Amsterdam het best gecovered is. Daardoor kan dus een geheel vertekend beeld ontstaan. In elk geval een niet honderd procent nauwkeurig. Dat ik de overzichten toch opneem in dit onderzoek, is omdat ik meen dat zij, ondanks de vermoedelijke inaccuratie, nog steeds wel een relatief betrouwbaar beeld geven van de verhouding in programmering tussen Duits en Franco-Italiaans.
In de overzichten heb ik de kamermuziek, die immers ook voorkwam op de concertprogrmma’s van de negentiende eeuw, buiten beschouwing gelaten. Ten eerste omdat het mij primair te doen is om een beeld van de verhouding Duits/Franco-Italiaans voor symfonische bezetting weer te geven. Ten tweede omdat Berlioz nauwelijks kamermuziek schreef en tenslotte omdat de geprogrammeerde kamermuziek te heterogeen van genre was.Laat ik volstaan met de volgende impressie.
Wanneer bijvoorbeeld een pianoconcert opgenomen was in de programmering, dan kreeg de de solist wat ruimte om solo een stuk te spelen, waarschijnlijk naar eigen keuze. We hebben het dan niet over sonate’s, maar korte stukjes, veelal door de solist zelf geschreven. Schubert was ook erg populair, en vanaf 1853 zien we Chopin en Liszt regelmatig vertolkt worden.
Vaak ook traden solo-violisten op die met name Franco-Italiaans repertoire brachten. Dikwijls eigen fantasieën over bekende opera-thema’s.
Wanneer er aria’s in het programma opgenomen werden, werden er ook vaak liederen geprogrammeerd. Ook hier is Schubert erg populair. Liederen van Schumann of andere Duitsers ziet men (tot 1855) niet en nauwelijks. Nederlandse liederen wil men daarentegen nog wel eens tegenkomen.
Het komt soms voor dat niet nader genoemde instrumentalisten (uit het orkest zelf?) ruimte in de programmering vullen met overwegend Franco-Italiaanse ensemblemuzieken. Vrijwel zonder uitzondering opera-potpourrietjes of –fantasietjes.
“Hogere” kamermuziekenfenomen als strijkkwartetten en pianotrio’s hadden geen plaats op deze concerten. Voor de strijkkwartetten bestond bijvoorbeeld een geheel eigen circuit, de zogenaamde “strijkkwartetten soirées”, die ook hun eigen bespreking hadden in Caecilia. Wat de habitat van de pianotrio’s, -kwartetten en –kwintetten was, is mij niet geheel duidelijk. Misschien was dit in de bestudeerde periode toch meer nog een huiszaak.
Ook zou men zich bijvoorbeeld af kunnen vragen waarom ik Franse en Italiaanse muziek tot Franco-Italiaanse muziek heb samengevoegd. Ik heb dat gedaan omdat beide stijlen zich bedienen van hetzelfde, of in ieder geval nauw verwant, idioom. Daarnaast bestond er veel muzikale kruisbestuiving plaats en waren bijvoorbeeld veel Italiaanse componisten werkzaam in de Franse hoofdstad. Wat natuurlijk ook weer veel met het eerste verband houdt.
De samenvoeging van Franse en Italiaanse muziek is dus voornamelijk een idiomatische, het scheiden van de overige een geografische. Dat lijkt vreemd, maar de keus wordt alleszins legitiem, wanneer men zich realiseert dat geen van de Franse of Italiaanse componisten mij bekend buiten het eigen idioom schreef. Kijkt men andersom naar de verrichtingen van bijvoorbeeld Duitse componisten als Weber, Spohr en zelfs de jonge Wagner, dan zijn deze heel goed in het Franco-Italiaanse idioom te plaatsen. Het werk van de Deen Gade daarentegen is bijvoorbeeld weer tamelijk Duits-georiënteerd. Om het geheel nu zo overzichtelijk mogelijk te houden, heb ik Duitsers allen, louter op grond van nationaliteit, Duitsers gehouden, Nederlanders Nederlanders en de overige nationaliteiten eenvoudigerwijs samengevoegd onder de noemer ‘overig.’
Het ware wellicht verdedigbaar geweest bij iedere stad de programmering te splitsen naar de afzonderlijke orkesten, om nog weer tussen de orkesten verschil in repertoire te kunnen bestuderen. Naar mijn idee zou dit echter een te gefragmenteerd beeld op hebben geleverd, terwijl ik hier juist overzicht wil scheppen. Bovendien zou ik aan het doel voorbijgaan dan. Het onderzoeksonderwerp is tenslotte niet repertoire-verschil tussen orkesten, maar het corpus aan repertoire van de voornaamste orkesten.
Tenslotte: regelmatig zal de oplettende lezer stukken onder licht of zwaar variërende namen tegenkomen. De reden daarvoor is dat ik ervoor heb gekozen de naamgeving zoals deze voorkomt in de berichtgeving van Caecilia over te nemen. Daardoor ontstaat niet alleen een aardig tijdsbeeld, maar, in het geval van opera of hun autonoom op concertprogrammas verschijnende ouvertures, ook een interessant beeld van in welke taal zij hier te lande de grootste bekendheid genoten. De oplettende en bovendien kundige lezer zal bovendien met name wat betreft de ‘opusnummers’ van Haydn en Mozart ( respectievelijk de Hoboken- en de Köchel-catalogi moesten nog inburgeren) heel wat aardigheden tegenkomen. Wederom met het oog op authenticiteit heb ik hierin niet ingegrepen.
Het repertoire
Fig. 1. Herkomst Programmering zoals voorkomend in Caecilia
1853
1.1 Symfonieën
1.1.a Duitse symfonieën
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
André, J.A. |
- |
- |
“Symfonie” |
- |
Beethoven, L. v. |
No.2 |
No.5 |
No.3 |
No.3 |
|
No.3, twee maal |
No.6 |
No.5 |
No.4 |
|
No.4 |
- |
- |
- |
|
No.5 |
- |
- |
- |
|
No.6 |
- |
- |
- |
|
No.7 |
- |
- |
- |
Fesca, F.E. |
No.2 |
- |
- |
- |
Haydn, J. |
Op.89 [?] |
- |
- |
Symphonie Militaire |
Maurer, L. |
No.1 |
- |
“Symfonie in f” |
- |
Mendelssohn, F. |
- |
No.3 |
- |
No.4 |
|
- |
No.4 |
- |
- |
Mozart, W.A. |
Op.38 in C, [Jupiter?] twee maal |
- |
- |
In C [Jupiter?] |
|
“No.3, op 24” [?] |
- |
- |
- |
Romberg, B. |
“op.28” |
- |
- |
- |
Schumann, R. |
“Symfonie” |
No.2 |
No.3, twee maal |
No.3 |
Wuerst, [?] |
“Preissymphonie” |
- |
- |
- |
1.1.b Franse symfonieën
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Onslow, G. |
No.1 |
- |
- |
- |
|
No.3 |
- |
- |
- |
Spohr, L. |
“Symfonie” |
No.1 |
- |
- |
1.1.c. Nederlandse symfonieën
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Hutschenruyter, W. |
- |
- |
- |
“Symphonie” |
1.1.d Overig
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Gade, N. |
- |
- |
No.3 |
No.3 |
Litoff, H. |
Symphonie Nationale Hollandaise |
- |
- |
Symphonie Nationale Hollandaise |
1.2 Ouvertures
1.2.a Duitse ouvertures
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
André, J.A. |
Die Hussiten vor Naumburg |
- |
- |
- |
Beethoven, L. v. |
Egmond, twee maal |
Leonore [III?] |
Leonore III |
“groote ouverture in C, op.124” [Weihe des Hauses] |
|
Koenig Stefan |
Op.115 [Namensfeier] |
In C, op.124 [Weihe des Hauses] |
“Ouverture” |
|
Fidelio |
- |
Fidelio |
Leonore [III?] |
|
- |
- |
- |
Koenig Stefan |
Hummel, J.N. |
“Ouverture” |
- |
- |
“Ouverture” |
|
Johann von Finnland |
- |
- |
- |
Kalliwoda, J. W. |
“Ouverture” |
- |
- |
- |
Lindpaintner, P.J. |
Hiltrude |
- |
Le Vampyr |
- |
|
Joko |
- |
- |
- |
|
Abram’s Opfer |
- |
- |
- |
|
Le Vampyr |
- |
- |
- |
Mendelssohn, F. |
Fingalshöhle, twee maal |
- |
Zum märchen von der schöne Melusine |
“Ouverture” |
|
Heimkehr aus der Fremde |
- |
- |
- |
|
Zum märchen von der schöne Melusine |
- |
Meerestille |
- |
|
Meerestille |
- |
- |
- |
|
Der Sommernachtstraum |
- |
- |
- |
Mozart, W.A. |
Don Giovanni |
- |
Don Juan |
Zauberfloete |
|
Clemenza di Tito |
- |
- |
- |
|
Zauberfloete, twee maal |
- |
- |
- |
|
Die Entführung |
- |
- |
- |
Ries, F. |
Ouverture et Marche Triomphale |
- |
- |
“Ouverture” |
Reissiger |
Die Felsenmühle |
- |
- |
- |
Romberg, B |
Don Mendoza |
- |
- |
- |
|
“Concert-ouverture” |
- |
- |
- |
Schmitt, A. |
“Ouverture op.46” |
- |
- |
- |
Schumann, R. |
Genoveva |
- |
Genoveva |
- |
Spohr, L. |
“Concert-ouverture” |
Mac Beth |
- |
- |
Wagner , R. |
- |
- |
Tannhäusser, twee maal |
- |
Weber, C.M. von |
Beherrscher der Geister |
Beherrscher der Geister |
Preciosa |
- |
|
Freyschuetz |
Freyschuetz |
Freyschuetz |
- |
|
Euryanthe |
Oberon |
Euryanthe |
- |
Winter, P. von |
Das unterbrochene Opferfest |
- |
- |
- |
I.2.b Franse en Franco-Italiaanse ouvertures
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Berlioz, H. |
Le roi lear |
- |
- |
- |
Boieldieu, F.A. |
Jean de Paris |
- |
- |
- |
Berou, A. |
“Concert-ouverture” |
- |
- |
- |
Cherubini, L. |
Les deux Journées, twee maal |
Les deux Journées |
Lodoïska |
- |
|
Anacréon |
- |
- |
- |
Méhul, E.N. |
Joseph |
- |
- |
- |
Onslow, G. |
Guise |
- |
- |
- |
Spontini, G. |
La Vestale |
- |
La Vestale |
- |
I.2.c Nederlandse ouvertures
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Bree, J. van |
“Concert-ouverture”, twee maal |
- |
- |
“Ouverture” |
|
“Feest-ouverture”, twee maal |
- |
- |
- |
I.2.d Overig
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Sterndale Bennett, W. |
Najaden |
Najaden |
-
|
Najaden |
Gade, N. |
- |
- |
- |
“Ouverture” |
Litolff, C. H. |
- |
Robespierre |
Robespierre |
- |
1.3 Soloconcerten
1.3.a Duitse soloconcerten
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Beethoven, L. v. |
“Pianoconcert” |
- |
No.3 |
- |
Hummel, J.N. |
|
“Pianoconcert” |
- |
“Pianoconcert” |
Mendelssohn, F. |
“Pianoconcert” |
No.2 |
No.2 |
“Pianoconcert” |
|
No.2 |
- |
- |
- |
Mayer, E. |
“Pianoconcert” |
- |
- |
- |
Mayseder, J. |
“Vioolconcert” |
- |
- |
- |
Romberg, B. |
“Vioolconcert” |
- |
- |
“Concert” |
Schumann, R. |
“Concert-allegro” [357] [op..92] |
“Concert-allegro” [op..92] |
“Concert-allegro” [op..92] |
Pianoconcert in a, twee maal |
Weber, C.M. von |
“Klarinetconcert” |
- |
Klarinetconcert no.2 |
- |
1.3.b Franse en Franco-Italiaanse soloconcerten
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Bériot, C.A. de |
Vioolconcert no.3 |
- |
- |
- |
Vieuxtemps, H. |
“Vioolconcert” |
- |
“Vioolconcert” |
- |
|
“Vioolconcert” |
- |
- |
- |
1.3.c Nederlandse soloconcerten
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
- |
- |
- |
- |
- |
1.3.d Overig
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
- |
- |
- |
- |
- |
1.4 (Concert)aria’s, oratoria, opera
1.4.a Duits
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Beethoven, L. v. |
Christus am Öelberg [Oratorium] |
Ah, perfido! [concert-aria op.65] |
- |
- |
Haydn. J. |
Aria’s uit Die Schöpfung |
- |
- |
- |
|
Aria uit de Schöpfung |
- |
- |
- |
Mendelssohn, F. |
Die erste Walpurgisnacht |
Elias [Oratorium] |
Paulus [Oratorium] |
Paulus [Oratorium] |
|
“Concert-aria”, twee maal |
- |
- |
- |
Mozart, W.A. |
Aria’s uit Figaro |
Aria’s uit “Don Juan” |
Aria’s uit “Don Juan” |
Aria uit Don Giovanni |
|
Aria’s uit Don Giovanni |
Aria uit Figaro |
Aria’s uit Die Zauberflöete |
- |
|
Aria’s uit “Tito” |
- |
- |
- |
Spohr, L. |
Aria uit Faust |
Aria uit Faust |
Aria uit Faust |
- |
Weber, C.M. von |
Aria uit Der Freyschütz |
-- |
- |
- |
1.4.b Frans en Franco-Italiaans
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Auber, D. |
Aria uit Le Serpent |
- |
- |
- |
|
Aria uit la Muette de Portici |
- |
- |
- |
|
Aria uit Le Domino Noir |
- |
- |
- |
|
Si j’étais Roi, [Opera, compleet] |
- |
- |
- |
Bellini, V. |
Cavatina uit Norma |
- |
- |
- |
Boieldieu, F.A. |
La Fête [du village voisin, opera,compleet] |
- |
- |
- |
Donizetti, G. |
Aria uit Lucia di Lammermoor |
La Favorite [Opera] |
Aria uit La Favorite |
- |
|
Aria uit Lucrèce Borgia |
- |
- |
- |
|
Ballade uit Lucrèce Borgia |
- |
- |
- |
|
Cavatine uit la Favorite |
- |
- |
- |
Halévy, J.F.F. |
Cavatine uit La Juive |
Aria uit La Juive |
Aria’s uit La Juive |
Aria’s uit La Juive |
|
Reine de Chypre [Opera, compleet] |
La Juive [Opera] |
Reine de Chypre [Opera] |
- |
Méhul, E.N. |
Joseph [Opera, compleet] |
- |
- |
- |
Mercadante, G.S.R. |
Aria uit Il “Guiramento” [Il Giuramento] |
- |
- |
“Aria” |
Meyerbeer, G. |
La Prophète [Opera, compleet] |
Robert le Diable [Opera] |
- |
- |
Onslow, G. |
“Aria” |
Aria uit Dona Garitea |
Aria uit Dona Garitea |
- |
Rossini, G. |
Aria uit “Italianen in Algiers” |
Aria uit “Italianen in Algiers” |
Aria uit “Italianen in Algiers” |
Aria’s uit La Generentola |
|
Aria uit Seramis |
Aria uit “Willem Tell” |
Aria uit La Generentola |
- |
|
Aria uit Tancredi |
- |
Aria uit Il Barbiere |
- |
|
Aria uit La Gaza Ladra |
- |
- |
- |
|
Aria uit Dona del Lago |
- |
- |
- |
|
Othello [Opera, compleet] |
- |
- |
- |
|
Aria uit Il Barbiere |
- |
- |
- |
|
Cavatina uit La Generentola |
- |
- |
- |
Sacchini, A. [+1786!] |
Aria uit Oedipe à Colonne |
- |
- |
- |
Verdi, G. |
Aria uit Jerusalem |
- |
- |
- |
1.4.c Nederlands
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Verhulst, J. |
- |
- |
- |
“Concert-aria” |
1.4.d Overig
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
- |
- |
- |
- |
- |
Fig. 2. Herkomst Programmering zoals voorkomend in Caecilia 1854
2.1 Symfonieën
2.1.a Duitse symfonieën
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Beethoven, L. van |
No. 1 |
No. 3 |
No. 2 |
No. 2 |
|
No. 2 |
No. 4 |
No. 5 |
No. 9 [!] |
|
No. 4 |
No. 5 |
No. 7 |
- |
|
No. 7 |
No. 8 |
- |
- |
Fesca, F.E. |
No. 2 |
- |
No. 2 |
- |
Haydn, J. |
Op.98 in Es, twee maal |
- |
“Symphonie in D” |
- |
|
“Symphonie” |
- |
- |
- |
Krommer, F. |
Op.105 |
- |
- |
- |
Maurer, L. |
“Symphonie” |
- |
- |
- |
Mozart, W.A. |
Op.58 [?] |
- |
“Jupiter” |
- |
|
- |
- |
Symphonie in D, op 88. [?] |
- |
Mendelssohn, F. |
No. 3 |
No. 3 |
- |
No. 3 |
Reissiger, K.G.? |
- |
- |
“Symphonie” |
- |
Romberg, B. |
“Treursymphonie” |
- |
- |
- |
Schumann. R. |
No. 3 |
No.4 in d “nieuw” |
- |
No. 2 |
|
No. 4 |
- |
- |
No. 4 |
Spohr, L. |
No.1 |
No.4 |
- |
- |
|
“Die Weihe der Toene” |
- |
- |
- |
Würst, [?] |
“Preissymphonie” |
- |
- |
“Preissymphonie” |
2.1.b Franse symfonieën
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
2.1.c Nederlandse symfonieën
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Kufferath, |
- |
- |
“Symphonie” |
- |
Verhulst, J.H |
Op.46 |
- |
- |
- |
2.1.d Overig
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
2.2 Ouvertures
2.2.a. Duitse ouvertures
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Beethoven, L. van |
Op.115 [Namensfeier] |
Egmont |
Eleonore [Leonore III?] |
Corolian |
|
Corolian |
- |
Leonore I |
Egmont, twee maal |
|
Fidelio |
- |
Koenig Stephan, twee maal |
- |
|
“Leonore” [III?] |
- |
Fidelio |
- |
|
“Leonora” [III?] |
- |
|
- |
|
Die Geschoepfe des Prometheus |
- |
- |
- |
Fischer, F.H. |
“Ouverture” |
|
|
|
Gluck, C.W. von |
Iphiginie |
- |
- |
- |
Hummel, J.N. |
“Ouverture” |
- |
“Ouverture op.101” |
- |
Kalliwoda, J.W. |
|
|
Ouverture No.2 op. 44 |
|
Lindpaintner, |
Kunstsinn und Liebe |
Le Vampyr |
- |
- |
|
Timantea |
Faust |
- |
- |
Marschner, H. |
Der Vampyr |
- |
- |
- |
Mendelssohn, F. |
Melusine, twee maal |
Melusine |
Zum Sommernachtstraum |
Sommernachtstraum |
|
Fingalshöhle |
Meerestille |
- |
Meerestille |
|
Sommernachtstraum |
Sommernachtstraum |
- |
“Zomernachtsdroom” |
|
- |
Die Hebriden |
|
- |
Mozart, W.A. |
Figaro, twee maal |
Zauberflöte |
Zauberflöte |
Zauberflöte |
|
“Don Juan” |
- |
- |
- |
|
Tito, twee maal |
|
|
|
Reissiger, |
Die Felsenmühle |
Nero |
- |
Néro |
Ries, F. |
La Fiancée du Brigand |
- |
- |
Die Braut von Messina |
Romberg, A. |
“Concert-ouverture” |
- |
- |
- |
|
Don Mendoza |
- |
- |
- |
Schmitt, A. |
Ouverture op.46 |
- |
- |
- |
Spohr, L. |
Jessonda |
- |
- |
- |
|
“Ouverture” |
- |
- |
- |
Weber, C.M. von |
“Jubel-ouverture” |
- |
“Jubel-ouverture” |
Oberon |
|
Beherrscher der geister |
- |
Freyschuetz |
- |
|
Freyschuetz |
- |
Euryanthe[358] |
- |
|
Euryanthe |
- |
- |
- |
|
Oberon |
- |
- |
- |
Wagner, R. |
Rienzi |
- |
- |
- |
2.2.b Franse en franco-italiaanse ouvertures
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Auber, D. |
- |
- |
La muette de Portici |
- |
Berlioz, H. |
Le roi Lear |
- |
- |
- |
Boieldieu, F.A. |
La dame blanche |
- |
- |
- |
Cherubini, L. |
Les Abencerages |
- |
- |
- |
|
Anacréon |
- |
Anacréon |
- |
Meyerbeer, G. |
Struensée |
Struensée, twee maal |
- |
- |
Onslow, G. |
Guise |
- |
- |
- |
|
Le Colporteur |
- |
- |
- |
Rossini, G. |
- |
- |
- |
Wilhelm Tell |
Spontini, G. |
Ferdinand Cortez |
|
|
|
2.2.c Nederlandse ouvertures
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Bertelman, J.G. |
Cantate-ouverture |
- |
- |
- |
Bree, J. van |
“Ouverture” |
- |
- |
- |
Eyken, J.A. |
- |
- |
- |
“Ouverture” |
Hutschenruyter, W. |
- |
- |
- |
“Ouverture” |
Verhulst, J. |
- |
- |
“Ouverture in c’ |
- |
2.2.d Overig
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Gade, N. |
Scottisch Overture |
- |
- |
Nachklange von Ossian |
Saloman, S [Deens] |
- |
Das Diamantkreuz |
- |
- |
Sterndale Bennett, W. [Engels] |
Die Najaden |
- |
- |
Die Najaden |
NB Het Nederlandse aandeel in de programmering van ouvertures is 1854 met 500% gestegen ten opzichte van 1853!!
2.3 Soloconcerten
2.3.a Duitse soloconcerten
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Beethoven, L. van |
- |
- |
- |
Pianoconcert No.5 |
Kalliwoda, J.W. |
- |
- |
Introduction, variations et rondeau op.71 |
- |
Kummer, F.A. |
Concertino voor cello |
- |
- |
- |
Mendelssohn, F. |
Pianoconcert in d |
Pianoconcert in g |
Pianoconcert in g, twee maal |
Pianoconcert No.1, twee maal |
|
- |
- |
Vioolconcert. [in e?] |
- |
Romberg, B. |
- |
- |
- |
“Cellocconcert” |
Schumann, R. |
Concert-allegro |
- |
- |
- |
Weber, C.M. von |
Konzertstueck in F |
- |
2e klarinetconcert |
- |
|
Adagio en rondo uit klarinetconcert no.2 |
- |
- |
- |
2.3.b Franse en franco-italiaanse soloconcerten
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Bazzini, A. |
- |
- |
Vioolconcert No.3 |
“Vioolconcert” |
Bériot, C. de |
“Vioolconcert” |
- |
- |
- |
Léonard, H. |
Vioolconcert No.3 |
“Concertino” |
- |
- |
Rode, P. |
Vioolconcert No.10 |
|
|
|
Vieuxtemps, H. |
Delen uit vioolconcert No.3 |
“Adagio en rondo” [uit no.3?] |
Vioolconcert No.3 |
“Vioolconcert” [no.3?] |
2.3.c Nederlandse soloconcerten
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Bree, J.B. van |
Concertino voor twee fluiten |
- |
- |
- |
2.3.d Overig
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
2.4 (Concert-)aria’s, oratoria, opera
2.4.a Duits
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Beeethoven, L. van |
Mis in D [Missa Solemnis] compl. |
- |
- |
- |
|
“Concert-aria” [Ah, Perfido! Op.65] |
- |
- |
- |
|
Aria uit Fidelio |
- |
- |
- |
Haydn, J. |
Aria uit “Die Schöpfung” |
- |
- |
Die Jahreszeiten, oratorium, compl. |
Mendelssohn, F. |
- |
Paulus, oratorium, compl. |
- |
Elias, oratorium, compl. |
|
- |
- |
- |
Aria uit Elias |
Mozart, W.A. |
Aria uit La clemenza di Tito |
“Aria” |
Aria uit Die Zauberflöte |
Aria uit Figaro |
|
- |
“Concert-aria” |
Scene en aria uit Figaro |
- |
Spohr, L. |
- |
“Concert-aria” |
- |
- |
Weber, C.M. von |
Aria uit Freyschuetz |
- |
Aria uit Oberon |
Aria uit Freyschuetz |
|
Aria uit Oberon |
- |
- |
- |
2.4.b Frans en franco-italiaans
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Auber, D. |
Aria uit la Muette de Portici |
- |
- |
Aria uit Le Serment |
|
Aria uit l’Ambassadrice |
- |
- |
- |
|
Aria uit la Muette de Portici |
- |
- |
- |
Bellini, V. |
Aria uit Norma |
Aria uit I Puritani |
- |
Aria uit La Somnambule |
|
Aria uit I Puritani |
- |
- |
- |
|
Aria uit La Somnambule |
- |
- |
- |
Bériot, C.A. de |
- |
“Aria” |
- |
- |
Donizetti, G. |
Aria uit Lucia di Lammermoor |
Cavatine uit Lucretia Borghia |
Romance uit La Favorite |
Romance uit La Favorite |
|
Aria uit Lucia di Lammermoor |
- |
- |
- |
|
Aria uit La Favorite |
- |
- |
- |
|
Duet uit La Favorite |
- |
- |
- |
Halévy, J.F.F. |
Scene en aria uit La Juive, twee maal |
Aria uit Le juif errant |
“Air” uit La Juive |
Aria uit La Juive |
|
Aria uit La Juive |
- |
- |
- |
|
“Muzijk uit Guido et Ginevra” |
- |
- |
- |
|
- |
Aria uit Les mousquetaires de la reine |
- |
- |
Herold, F. |
Aria uit Le pré aux clercs |
- |
- |
- |
Labarre, T. |
- |
- |
- |
Aria uit Les deux familles |
Méhul, E.N. |
Aria uit Joseph |
Aria uit Joseph |
Aria uit Joseph |
Aria uit Joseph |
Meyerbeer, G. |
Cavatine uit Robert le Diable |
- |
Cavatine uit Les Huguenots |
- |
|
Cavatine uit Robert le Diable |
- |
“Groot-aria” uit Robert le Diable |
- |
|
Cavatine uit Les Huguenots |
- |
- |
- |
|
Romance uit le Prophète |
- |
- |
- |
Rossini, G. |
Aria uit Seramide |
Duet uit Wilhelm Tell |
- |
“Groot-aria” uit La generentola |
|
Recitatief en romance uit Wilhelm Tell |
Aria uit Il Barbiere |
- |
- |
|
Aria uit Robert Bruce |
Aria uit Robert Bruce |
- |
- |
Verdi, G. |
Aria uit Ernani |
Cavatine uit Ernani |
- |
Recitatief en cavatine uit Ernani |
2.4.c Nederlands
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
? |
- |
- |
Recitatief en aria uit Guillaume d’Orange |
- |
2.4.d Overig
|
Amsterdam |
Den Haag |
Utrecht |
Rotterdam |
Balfe, M.W. [Iers] |
Aria uit “La Bohémienne” |
- |
- |
- |
Handel, G.F. |
- |
Salomon [oratrium, compleet] |
- |
- |
Bijlage 2 Drie seizoenen repertoire van de Hoogduitsche Opera te Rotterdam.
Eerste symptomen van een verschuiving in oriëntatie?
Fig. 1. Het toneelseizoen 1861-1862.[359] (Ik heb de volgorde aan gehouden van Caecilia, welke mogelijkerwijs chronologisch, op grond van uitvoering, is?)
Opera |
Componist |
Aantal opvoeringen |
Fidelio |
Beethoven |
8 |
Zauberflöte |
Mozart |
4 |
Figaro’s Hochzeit |
Mozart |
4 |
Don Juan |
Mozart |
2 |
Euryanthe |
Weber |
3 |
Der Freyschütz |
Weber |
2 |
Tannhäuser |
Wagner |
4 |
Der Nachtlager in Grenada |
Kreutzer |
2 |
Martha |
Flotow |
6 |
Die Hugenotten |
Meyerbeer |
2 |
Norma |
Bellini |
3 |
Der Troubadour |
Verdi |
7 |
Hans Heiling |
Marschner |
4 |
Jessonda |
Spohr |
5 |
Der Wasserträger |
Cherubini |
5 |
Die Entführung |
Mozart |
2 |
Der Wildschütz |
Lortzing |
6 |
Der Waffenschmied |
Lortzing |
3 |
Die Weisse Dame |
Boieldieu |
1 |
Die Puritaner |
Bellini |
2 |
Der Liebestrank |
Donizetti |
1 |
Enige opvallende zaken:
1) Ten ovevloede: alle titels zijn, conform eerder beschreven gebruik, verduitst en de libretti dito vertaald.
2) De meest frequent opgevoerde opera is een relatief antieke, namelijk Beethoven’s Fidelio, voltooid in 1814.
3) De meest frequent opgevoerde opera-componist is Mozart, die in 1865 reeds 74 jaar geleden overleed, met in totaal 12 opvoeringen.
4) Er zijn 21 verschillende opera’s opgevoerd. Van die 21 zijn 7 van Franco-Italiaanse komaf. Dat is een derde. Men zou een dergelijk proportie niet verwachten bij de Hoogduitsche Opera, maar we moeten niet vergeten dat iedere opera waarvan een Duitse vertaling bestond potentieel materiaal voor dit Rotterdamse gezelschap was. Van belang is hier het stilistische aspect: een derde van het repertoire is niet Duits georienteerd.
5) Daarmee samenhangend: Er zijn 15 verschillende componisten. Van hen zijn 6 van Franco-Italiaanse afkomst. Dat is meer dan een derde.
6) Er zijn 55 opvoeringen van Duitse componisten, 21 van Franco-Italiaanse. Ook hier een verhouding van ongeveer 1 staat tot 3. Aan de hand van dit seizoen mogen we dus inderdaad vasstellen dat Duits werk, althans bij het Hoogduits gezelschap, overheerst. Maar nog niet eens in die mate dat men dat misschien zou vermoeden.
Fig. 2. Het toneelseizoen 1862-1863.[360] (De opsomming is nu, conform Caecilia, kwantitatief aflopend)
Opera |
Componist |
Aantal opvoeringen |
Figaro |
Mozart |
6 |
Die Jüdin |
Halévy |
5 |
Die Hugenotten |
Meyerbeer |
5 |
Faust |
Gounod |
5 |
Tannhäuser |
Wagner |
4 |
Zauberflöte |
Mozart |
4 |
Der Troubadour |
Verdi |
4 |
Jessonda |
Spohr |
4 |
Der Prophet |
Meyerbeer |
3 |
Czar und Zimmermann |
Lortzing |
3 |
Wilhelm Tell |
Rossini |
2 |
Lucia von Lammermoor |
Donizetti |
2 |
Die Nachtwandl |
Bellini |
2 |
Treuhold und sein Sang |
? |
2 |
Der Teufel und sein Antheil |
? |
2 |
Der Freyschütz |
Weber |
1 |
De Barbier von Sevilla |
Rossini |
1 |
Enige opvallende zaken:
1) De meest frequent opgevoerde opera is hier Mozarts Figaro (1786!)
2) De meest frequent opgevoerde opera-componist is ook Mozart, met in totaal 10 opvoeringen.
3) Er zijn 17 verschillende opera’s opgevoerd. Van die 17 zijn 9 van Franco-Italiaanse komaf. Dat is meer dan de helft. Maar de mij onbekende opera’s kunnen de balans weer doen omslaan. Hoe dan ook: dat is een opmerkelijke score voor een gezelschap dat zich de Hoogduitsche Opera noemt.
4) Daarmee samenhangend: Er zijn 12 verschillende componisten. Van hen zijn 7 van Franco-Italiaanse afkomst. Dat is meer dan de helft.
5) Er zijn 22 opvoeringen van Duitse componisten, 29 van Franco-Italiaanse! Dit seizoen overheerst het Franco-Italiaanse repertoire, hoewel natuurlijk netjes naar het Duits vertaald. De hier onbekende opera’s veranderen daar niets aan.
Fig. 3. Het toneelseizoen 1864-1865.[361]
[Het seizoen 1863-1864 ontbreekt in Caecilia]
Opera |
Componist |
Aantal opvoeringen |
Faust |
Gounod |
6 |
Fidelio |
Beethoven |
5, en eens alleen het tweede bedrijf |
Oberon |
Weber |
5 |
Joseph in Egypten |
Méhul |
5 |
Der Templer und die Jüdin |
Marschner |
5 |
Mozart und Schikaneder (Der Schauspieldirektor) |
Mozart |
5 |
Die Zauberflöte |
Mozart |
4 |
Die Hochzeit des Figaro |
Mozart |
4 |
Lohengrin |
Wagner |
4 |
Die Stumme von Portici |
Auber |
4 |
Der Troubadour |
Verdi |
4 |
Die Favoritin |
Donizetti |
4 |
Die weisse Dame |
Boieldieu |
3 |
Hans Heiling |
Marschner |
3 |
Robert der Teufel |
Meyerbeer |
3 |
Die Jüdin |
Halévy |
3 |
Martha |
Flotow |
3 |
Stradella |
Flotow |
3 |
Don Juan |
Mozart |
2 |
Die Hugenotten |
Meyerbeer |
2 |
Czar und Zimmermann |
Lortzing |
2 |
Der Wasserträger |
Cherubini |
1 |
Tannhäuser |
Wagner |
1 |
Lucia von Lammermoor |
Donizetti |
1 |
Enige opvallende zaken:
1) De meest frequent opgevoerde opera, Faust, door het Duits gezelschap is van een Franse componist, Gounod.
2) De meest frequent opgevoerde opera-componist is alweer Mozart, met in totaal 15 opvoeringen.
3) Er zijn 24 verschillende opera’s opgevoerd. Van die 24 zijn 11 van Franco-Italiaanse komaf. Dat is bijna de helft. Dat is een opmerkelijke score voor een gezelschap dat zich de Hoogduitsche Opera noemt.
5) Daarmee samenhangend: Er zijn 16 verschillende componisten. Van hen zijn 9 van Franco-Italiaanse afkomst. Dat is zelfs méér dan de helft.
6) Er zijn 46 opvoeringen van opera’s van Duitse afkomst, 37 van Franco-Italiaanse. Ik waag deze verhouding significant te noemen; het geeft allesbehalve een een louter door Duitse muziek gedomineerd repertoire aan.
Er zijn met betrekking tot deze repertoire-overzichten van de Rotterdamse Duitse opera veel interssante dingen op te merken, zoals de grote populariteit van Mozart, de geslonken populariteit van Rossini sinds de jaren veertig, etc. Hier interessant is de stilistische shift die waar te nemen valt in het repertoire van de jaren 1861-1865. We moeten echter voorzichtig zijn met haar als vroeg-symptomatisch te beschouwen voor de grote ommekeer zoals die even later in het Nederlandse muziekleven plaats zou vinden, omdat A) maar drie seizoenen hier opgenomen zijn en men eigenlijk een periode van 20 jaar zou moeten bestuderen om een goed beeld te kunnen krijgen van het proces en B) er ook nog de Franse en Hollandse Opera waren, die men voor een compleet beeld zeker, liefst in gelijke mate, zou moeten onderzoeken.
Bijlage 3 Een seizoen repertoire van de Koninklijke Franse Opera te Den Haag.
Een collectors-item, want dit is het enige door mij in Caecilia gevonden overzicht van een Haags opera-seizoen.
Fig. 1. Het toneelseizoen 1866-1867.[362]
Opera |
Componist |
Aantal opvoeringen |
Fra Diavolo |
Auber |
5 |
Roméo et Juliette |
Gounod |
5 |
Faust |
Gounod |
4 |
Les amours du diable |
Grisar |
4 |
La Juive |
Halévy |
4 |
Les dragons de Villars |
Maillart |
4 |
Le Trouvère |
Verdi |
4 |
Rigoletto |
Verdi |
4 |
Les diamans de la couronne |
Auber |
3 |
Le premier jour de bonheur |
Auber |
3 |
Le voyage en Chine |
Bazin |
3 |
La dame blanche |
Boïeldieu |
3 |
Le pré aux clercs |
Hérold |
3 |
Les Huguenots |
Meyerbeer |
3 |
Lucie de Lammermoor |
Donizetti |
3 |
La fille du Régiment |
Donizetti |
3 |
Le docteur Crispin |
Ricci |
3 |
Violetta [La Traviata?] |
Verdi |
2 |
Jérusalem |
Verdi |
2 |
La favorite |
Donizetti |
2 |
Le postillon de Lonjumeau |
Adam |
2 |
La muette de portici |
Auber |
2 |
Si j’étais Roi |
Adam |
1 |
Le Chalet |
Adam |
1 |
Haydée |
[?] |
1 |
Les Mousquetaires |
Halévy |
1 |
Enige opvallende zaken:
1) Er zijn geen Duitse opera’s gespeeld. In ieder geval niet in dit seizoen. Wel Italiaanse, hoewel slechts van drie verschillende componisten. De praktijk van de Rotterdamse opera om Fransen en Italianen te programmeren wordt dus niet gedubbeld.
2) Auber (14 opvoeringen) en Gounod (9) zijn dit seizoen de meest populaire Franse opera-componisten in Den Haag. Van de Italianen is dat Verdi. Ruimschoots.
home | lijst scripties | inhoud | vorige | volgende |
[357] Dit hangt samen met de Tournee van het echtpaar Schumann in ons land dat jaar. Meestal was het zo dat Clara speelde, Robert dirigeerde.
[358] Wel geprogrammeerd, niet uitgevoerd
[359] Caecilia, XVII, 1862, p.108
[360] Caecilia, XVIII, 1863, p.154
[361] Caecilia, XXII, 1865, p.108
[362] Caecilia, XXVII, 1869, p.