Politieke bioscoopdocumentaires
in de Verenigde Staten sinds de jaren negentig

 

Sander Vanhellemont

 

Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Sociale Wetenschappen,
voor het behalen van de graad van
Licentiaat in de
Communicatiewetenschappen.

Academiejaar: 2005-2006

Katholieke Universiteit Leuven

 

Promotor: Prof. Dr. W. HESLING
Verslaggever : S. MALLIET

home lijst scripties inhoud volgende  

 

Voorwoord

 

Inleiding

Onderwerp, onderzoeksobject en onderzoeksmethode

1. Omschrijving van het onderwerp

2. Nauwkeurige afbakening van het onderzoeksobject

3. Beschrijving en verantwoording van de onderzoeksmethode

 

Deel I: de politieke documentaire in de bioscoop

 

1. Definitie en probleemstelling

1.1. Definitie

1.2. Verschillende types van documentaire

1.3. Het objectiviteitsvraagstuk

2. Geschiedenis van de politieke documentaire

2.1. Ontstaan en beginjaren van de documentaire

2.2. Sociaal engagement in het buitenland

2.3. Interbellum

2.4. Propaganda in de Tweede Wereldoorlog

2.5. Jaren vijftig en de komst van de televisie

2.6. Direct cinema in de sixties

2.7. Jaren zeventig en tachtig

2.8. Een nieuw begin?

3. Nieuwe bloeiperiode vanaf de jaren negentig

3.1. Explosie in productie en bioscoopbezoek

3.2. Op zoek naar oorzaken

3.3. Opmerkelijke documentaires

 

Deel II: case studies

1. Bowling For Columbine (2002)

1.1. Productiegeschiedenis: groots opgezette documentaire

1.2. Receptie: een controversiŽle recordhouder

1.3. Vorm- en inhoudsanalyse: populair of populisme?

1.4. Conclusie

2. The Fog of War (2003)

2.1. Productiegeschiedenis: een historisch interview

2.2. Receptie: intrigerend hoofdpersonage, actuele lessen

2.3. Vorm- en inhoudsanalyse: uitzonderlijke mate van reflexiviteit

2.4. Conclusie

3. Promises (2000)

3.1. Productiegeschiedenis: originele benadering van een oud conflict

3.2. Receptie: boeiende opzet, sentimentele uitwerking

3.3. Vorm- en inhoudsanalyse: klassiek en weinig opvallend

3.4. Conclusie

4. Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism (2004)

4.1. Productiegeschiedenis: 'guerrilla documentaire'

4.2. Receptie: succes op het internet, controverse onder de critici

4.3. Vorm- en inhoudsanalyse: overtuigende montages

4.4. Conclusie

5. Enron: The Smartest Guys in the Room (2005)

5.1. Productiegeschiedenis: reconstructie van een nationaal drama

5.2. Receptie: thriller met menselijke hoofdrolspelers

5.3. Vorm- en inhoudsanalyse: populaire onderzoeksdocumentaire

5.4. Conclusie

6. Onderlinge vergelijking case studies

 

Algemeen besluit

 

Referentielijst

 

Bijlagen

 

home lijst scripties inhoud volgende