Books only live twice
Verfilmingen van de jeugdboeken van de Britse jeugdauteur Roald Dahl.
Ine Peers
Scriptie voorgelegd aan de FACULTEIT SOCIALE
WETENSCHAPPEN
DEPARTEMENT COMMUNICATIEWETENSCHAP
voor het behalen van de graad van
Licentiaat in de
Communicatiewetenschappen.
Academiejaar: 2003-2004
Katholieke Universiteit Leuven
Promotor: Prof.
Dr. W.HESLING
Verslaggever: Prof. Dr. K. ROE
home | lijst scripties | inhoud | volgende |
I. Roald Dahl
1. Biografie
2. Verfilmingen van zijn werk
3. Scenariowerk
II. The Witches
1. Productiegeschiedenis
2. Belangrijke medewerkers
2.1. Nicolas Roeg, de regisseur
2.2. Jim Henson, de executive producer
2.3. Mark Shivas, de producer
3. Analyse van de film
3.1. Het verhaal
3.1.1. Het Goede tegen het Kwade
3.1.2. Een gemengd vertelperspectief
3.2. De mise en scène
3.2.1. Sobere decors
3.2.2. Sfeer scheppen met de belichting
3.2.3. Gruwelijke make-up
3.2.4. De Grand High Witch steelt de show
3.3. Roegs bewegende camera
3.4. Het geluid als achtergrond
3.5. The Witches als kinderfilm
III. Willy Wonka and the Chocolate Factory
1. Productiegeschiedenis
2. Mel Stuart, de regisseur
3. Analyse van de film
3.1. Het verhaal
3.1.1. De wereld van Charlie en de wereld van
Willy Wonka
3.1.2. Iedereen krijgt wat hij verdient
3.1.3. Een gemengd vertelperspectief
3.2. De mise en scène
3.2.1. Een smakelijke setting
3.2.2. Bescheiden belichting
3.2.3. Kleurrijke kostuums
3.2.4. Waanzinnige Willy Wonka
3.3. Statische camera
3.4. Geluid
3.5. Willy Wonka and the Chocolate Factory als kinderfilm
IV. Matilda
1. Poductiegeschiedenis
2. Belangrijke medewerkers
2.1. Danny DeVito, de regisseur
2.2. Michael Shamberg, de producer
3. Analyse van de film
3.1. Het verhaal
3.1.1. De kinderen tegen de volwassenen
3.1.2. Een unrestricted vertelperspectief
3.2. De mise en scène
3.2.1. De setting als verlengstuk van de
personages
3.2.2. Aangepaste belichting
3.2.3. Karikaturale kostuums
3.2.4. Groteske acteerprestaties
3.3. Subjectieve camera en vloeiende montage
3.4. Het geluid als sfeerschepper
3.5. Matilda als kinderfilm
1. Productiegeschiedenis
2. Belangrijke medewerkers
2.1. Ken Hughes, de regisseur
2.2. Albert R. Broccoli, de producer
3. Analyse van de film
3.1. Het verhaal
3.1.1. Fantasie of realiteit?
3.1.2. Op avontuur met een vliegende auto
3.2. De mise en scène
3.2.1. Een sprookjesachtige setting
3.2.2. High Key belichting
3.2.3. Traditionele kostuums
3.2.4. Bewegen om te misleiden
3.3. Camera en montage als sfeermakers
3.4. Voortdurende achtergrondmuziek
3.5. Chitty Chitty Bang Bang als kinderfilm
home | lijst scripties | inhoud | volgende |