Dialectiek in revolutionaire cinema. Analyse van de marxistische film Memorias del subdesarrollo (1968) van Tomás Gutiérrez Alea, Cubaans cineast. (Nicolas Claus)

 

home lijst scripties inhoud vorige volgende  

 

Voorwoord

 

Dit is een woord van dank aan iedereen die mij gesteund en geholpen heeft bij het schrijven van deze thesis. In de eerste plaats aan mijn ouders, die mij overtuigd hebben om het Spaanse Erasmus-avontuur aan te gaan, en aan Gust Demeyer, die het mogelijk maakte. Dit was niet alleen een fantastische ervaring, maar hierdoor kwam ik ook in aanraking met ongelooflijk veel (Spaanse) literatuur die van onschatbare waarde voor deze thesis zou blijken. Aan mijn promotor, Willem Hesling, voor zijn steun, raad en begeleiding van deze thesis. Aan de mensen van het Centro Hispano-Cubano van Madrid, en dan vooral aan Maria-Louisa, die mij op ongelooflijk vriendelijke wijze alles over de Cubaanse cinema uit hun bibliotheek liet kopiëren, en dit bleek nogal wat. Aan de mensen van het Casa de America van Madrid, en in ’t bijzonder aan Elsa die mij steeds de nummers van het Cubaanse filmtijdschrift Cine Cubano bezorgde:”¡Muchas gracias!”. Dank aan mijn broer Matthieu voor het gebruiken van zijn computer en tot slot aan al mijn compañeros en compañeras van Madrid: Pieter, Bas, Nina, Priscilla, Ada, Isabel, Yves, Filiep, Domitille, Charlotte, Ingrid, Joris, Francesca, Andres, Fernando, Katleen, Katlijn, Sofie, Sanne, Daphne, Wolter, Maria-Cristina, Sylvia, Vania, Raúl, Andries, Philippe, Barbara, Caroliene, … : “ ¡Muchas gracias! Estaba de puta madre!”.

 

home lijst scripties inhoud vorige volgende