Een nieuwe vorm van mediapaniek?

Homofobe geluiden in de hedendaagse reggaemuziek.

 

Pieter-Jan Van der Bracht

 

Scriptie tot het behalen van de graad van
Licentiaat in de Communicatiewetenschappen

Academiejaar: 2004-2005

UNIVERSITEIT GENT

FACULTEIT POLITIEKE EN SOCIALE WETENSCHAPPEN

VAKGROEP COMMUNICATIEWETENSCHAPPEN

Promotor: Prof. Dr. H. Verstraeten

home lijst scripties inhoud volgende  

 

I. Voorwoord

 

II. Inleiding

    1. Probleemstelling

        1.1. Onderzoeksthema

        1.2. Doelstelling

        1.3. Onderzoeksmethode

            1.3.1. Literatuurstudie

            1.3.2. Kwalitatief publieksonderzoek

                a Waarnemingsmethode

                b Respondenten selectie

    2. Bronnenkritiek

 

III. Reggae en rastafari

    1. Reggae, dancehall, ragga. Een overzicht van de Jamaicaanse muziek

        1.1. Ska

        1.2. Rude boys en rocksteady

        1.3. Reggae

        1.4. Dub

        1.5. Dancehall

        1.6. Ragga

    2. Rastafari

        2.1. Four hundred years of slavery

        2.2. Ethiopianisme, Pan-Afrikanisme en Garveyisme

        2.3. Rastafari

        2.4. Symbolen

            a Dreadlocks

            b Rastaman a Lion

            c Babylon.

            d Rastaspraak

 

IV. Mediapaniek

    1. Muziek als paniekzaaier

        1.1. One Love? De controverse rond homohaat in reggae.

        1.2. Dancehall reggae, de nieuwe gangsterrap?

    2. Van ‘Moral panic’...

    3. ...naar ‘Mediapaniek’

 

V. Homofobie in Jamaica.

    1. Wetgeving

    2. Oorzaken en achtergonden

        2.1. Een culturele kijk

        2.2. Een historische blik

        2.3. Sociologische verklaringen

        2.4. Een religieus perspectief

            2.4.1. De Bobo Ashanti

    3. Houding van de Jamaicanen

    4. Homofobie en geweld

 

VI. Homofobe geluiden in reggae

    1. “Boom Bye Bye inna Batty Boy Head”: Een bloemlezing van een aantal homofobe reggaeteksten.

        1.1. Buju Banton

            1.1.1. Boom Bye Bye

        1.2. Elephant Man

            1.2.1. Ah Nuh Fi We Fault

            1.2.2. We Nuh Like Gay

            1.2.3. Log On

        1.3. Beenie Man

            1.3.1. Han Up Deh

            1.3.2. Damn

            1.3.3. Batty Man Fi Dead

            1.3.4. Roll Deep

        1.4. Vybz Kartel

            1.4.1. Bedroom Slaughteration

            1.4.2. Gunz like Mine

            1.4.3. Pussy Jaw

        1.5. Capleton

            1.5.1. Bun Out di Chi Chi

            1.5.2. Whoa!

            1.5.3. More Prophet

            1.5.4. Hang Dem Up

        1.6. Sizzla Kalonji

            1.6.1. Pump Up

            1.6.2. Boom Boom

            1.6.3. Get to da Point

        1.7. Bounty Killer

            1.7.1. Another Level

            1.7.2. Man Ah Bad man

            1.7.3. Look Good

        1.8. T.O.K.

            1.8.1. Chi Chi Man

    2. Gevolgen voor de artiesten

    3. Huidige stand van zaken

 

VII. Publieksonderzoek

    1. Analyse

        1.1. De reggaefans

            1.1.1. Kennis van de homofobie in reggae

            1.1.2. Media en reggae

            1.1.3. Invloed van de homofobie op het luistergedrag en koopgedrag van de respondenten.

            1.1.4. Houding tegenover maatregelen.

            1.1.5. Houding tegenover holebi’s

        1.2. De niet-reggae fans

            1.2.1. Kennis van de homofobie in reggae

            1.2.2. Media en reggae

            1.2.3. Invloed van de homofobie op het luistergedrag en koopgedrag van de respondenten

            1.2.4. Houding tegenover maatregelen

            1.2.5. houding tegenover holebi’s

        1.3. Conclusies

 

VIII. Algemeen Besluit

 

IX. Bibliografie

    1. Boeken

    2. Artikels

        2.1. Wetenschappelijke artikels

        2.2. Andere artikels

    3. Rapporten en Polls

    4. Internetbronnen

    5. Mondelinge bronnen

    6. Muziek

 

home lijst scripties inhoud volgende